De Saemangeum-brug wordt een belangrijke transportverbinding voor een van de grootste nationale ontwikkelingsprojecten van Zuid-Korea. Een nieuw wereldwijd handelsknooppunt dat wordt gebouwd aan de westkust van het land. Voor dit megaproject wordt een nieuw district met de naam Saemangeum gecreëerd. Dit gebeurt op 30 ha teruggewonnen land binnen de 34 km lange zeewering die de baai net ten zuiden van de stad Gunsan omsluit.

  • Eigenaar
    Saemangeum Agentschap voor Ontwikkeling en Investeringen
  • Klant
    Gwansoo Engineering & Constructie
  • Leveringsdatum
    2023
  • Partners
    Ontwerper: Pyung Hwa Ingenieursbureau
    Bouw: Posco Engineering & Construction
    Adviseur: Yooshin Engineering Corporation

Ultrasterke kabels

In november 2020 werd voor het eerst ter wereld gebruik gemaakt van parallelle tuibrugstrengen van klasse 2.160 MPa op de nieuwe tuibrug. Hierbij werd gebruik gemaakt van ultrasterk staaldraad, dat door Koreaanse staalfabrikanten was ontwikkeld als onderdeel van het innovatie-initiatief van de overheid. Tot dan toe was klasse 1.960 MPa de hoogste mechanische tuibrugstreng die was gebruikt, met strengen van 15,7 mm met een gegarandeerde treksterkte van 294 kN. Het nieuwste product verhoogt dit cijfer tot 324 kN

Saemangeum brug Korea

  • 2,160
    Staalsoort in kabelstreng (MPa)
  • 324 kN
    Gegarandeerde treksterkte van de kabelstreng
  • 192
    Aantal schaarkabels

Proefrit

Hoewel de relatief bescheiden 420 m lange hoofdoverspanning van de Saemangeumbrug ook met conventionele kabels gebouwd had kunnen worden, wordt het gebruik van de nieuwe hogesterkteproducten beschouwd als een demonstratieproject. Het wordt gebruikt om de nieuwe technologie te testen met het oog op toekomstige toepassing bij andere grootschalige brugprojecten, die gepland zijn voor estuaria en zeeverbindingen elders in Zuid-Korea. Als de tuibrug in 2023 klaar is, zal deze deel uitmaken van de tweede noord-zuidas in de nieuwe snelweginfrastructuur voor Saemangeum. Deze 27 km lange verbinding zal het vasteland en de luchthaven verbinden met het nieuwe district in het midden van de baai.

Saemangeum bridge Korea
Saemangeum bridge Korea-six-lane-crossing

Zesbaans kruising

De tuibrug met twee torens heeft een hoofdoverspanning van 420 m en zijoverspanningen van 174 m met een betonnen dek van 34 m breed waarop de zesbaansweg loopt. In totaal 192 kabels ondersteunen het dek vanaf de twee betonnen torens in een semi-harp opstelling met 24 kabels per waaier, waarbij elke toren vier waaiers heeft. De langste kabels hebben een lengte van 223 m en bestaan uit 55 strengen. De brug heeft ook 16 spankabels.

Heb je een project?

Onze lokale experts helpen je bij het realiseren van je project dankzij ons grote aanbod aan oplossingen.
Find your local contact

R&D en innovatie

Onze innovatiestrategie weerspiegelt onze ambitie: oplossingen bieden die voldoen aan de behoeften van onze klanten en die ook duurzamer en milieuvriendelijker zijn.
Discover our R&D vision

Neem contact met ons op

Heeft u een vraag over onze oplossingen of heeft u al een project in gedachten? Wanneer u onderstaand formulier invult, nemen we zo snel als mogelijk contact met u op.