Eugène Freyssinet: een inspirerende oprichter
De bijzonder rijke geschiedenis van Freyssinet vertelt het verhaal van een sterk en veerkrachtig bedrijf, gebaseerd op de fundamentele waarden van zijn oprichter. En de ontwikkelingen die het in de loop der tijd heeft doorgemaakt om de uitdagingen van de tijd aan te gaan. Société Technique pour l’Utilisation de la Précontrainte (STUP), nu Freyssinet, is in februari 1943 ontstaan naar aanleiding van de uitvindingen van ingenieur Eugène Freyssinet en zijn vastberadenheid om samen met Edme Campenon (oprichter van Campenon Bernard) deze uitvindingen verder te ontwikkelen
Uitzonderlijke inventiviteit
Na de eerste uitvindingen, voorspanning in 1928, platte vijzel in 1938 en ankerkegels in 1939, werd een groot aantal octrooien aangevraagd door STUP en vervolgens Freyssinet International, waarvan sommige baanbrekend zijn: neopreen lagers (1957), wapeningsspannings- en verankeringsproces en -systeem (1967), kabelstutsysteem (1974), Isotension-systeem (1989). In 1981 bedroeg het aantal octrooien in totaal 231. Deze uitvindingen hebben een revolutie veroorzaakt in de bouwsector. Vandaag dragen ze nog steeds bij aan de technologische superioriteit van Freyssinet
Export van knowhow en snelle internationalisering
De knowhow van Freyssinet op het gebied van voorspanning, de talrijke innovaties en de sterke wil om deze innovaties te exporteren en ze te gebruiken op verschillende soorten constructies, dit alles heeft de weg vrijgemaakt voor de ongeëvenaarde ontwikkeling van Freyssinet op de vijf continenten. Deze groei stelt Freyssinet in staat om halverwege de jaren zeventig in bijna 70 landen aanwezig te zijn en een echte cultuur van verbondenheid met haar klanten en lokale partners te ontwikkelen
Voortdurende zoektocht naar diversificatie
Tot in de jaren 1960 werden de meeste opdrachten in de ontwikkelde landen binnengehaald en betrof het voornamelijk engineeringconstructies (ongeveer 90% van de omzet). In de jaren 1970 daalde het aandeel van de kunstwerken tot 60% en werden diensten ontwikkeld op het gebied van bouw, industrie, energie (vooral kernenergie) en offshore werken voor oliewinning. Naarmate de activiteitensectoren zich uitbreidden, werd het dienstenaanbod, dat oorspronkelijk uitsluitend uit voorspanning bestond, geleidelijk verrijkt met andere specialiteiten
- Lanceerbalken en incrementele lanceersystemen,
- Draagconstructie van brugdekken met mobiele uitrusting,
- Zwaar hijsen en hanteren met behulp van platte vijzels of kabels,
- Reparatie van structuren met behulp van injectietechnieken,
- Grondankers met voorgespannen staven of kabels geïnjecteerd met speciale mortel of specie,
- Tui- en hangkabelsystemen, met behulp van ankers,
- Metalen of neopreen lagers die aardbevingsbestendig zijn gemaakt,
- Uitzettingsvoegen.
-
1928Eerste voorspansysteem
-
1948Oprichting ibis
-
1938Eerste platte vijzel
-
1974Eerste tuikabelsysteem
-
231Aantal ingediende octrooien in 1981
-
1985Oprichting Samaco BV
-
2000Freyssinet Nederland
-
2013Freyssinet neemt Tebecon over
Inventiviteit, internationale aanwezigheid, verticale integratie en diversificatie – al deze kenmerken vormen het DNA van Freyssinet.
De jaren 1940: de oorlogservaring en het begin
De STUP (Société Technique pour l’Utilisation de la Précontrainte) heeft tot doel het gebruik van de Freyssinet-procédés te exploiteren en uit te breiden. Steunend op een goed uitgerust ontwerpbureau en een energieke verkoop- en marketingafdeling voert zij een brede promotiecampagne, verspreidt zij een groot aantal technische brochures en neemt zij deel aan vrijwel elke tentoonstelling die door het Ministerie van Industriële Productie wordt georganiseerd . NAAM VAN DE PRESIDENT – Eugène Freyssinet
De brug van Luzancy, ontworpen door Eugène Freyssinet, is de eerste brug van voorgespannen beton in Frankrijk. Hij is gebouwd over de Marne tijdens de Tweede Wereldoorlog ter vervanging van een brug die in juni 1940 werd verwoest.
Hij is ontworpen als een liggerbrug met een overspanning van 55 meter en een karakteristieke zeer lage boog, en is zeer licht van gewicht (dikte in het midden van slechts 1,22 meter). Het belangrijkste is dat hij gemaakt is van zelfcentrerende voorgegoten segmenten.
Luchthaven Orly (Frankrijk): STUP denkt als eerste aan het gebruik van voorspanning voor start- en landingsbanen van luchthavens. In 1947 bouwt zij een 420 m lange en 16 cm dikke voorgespannen betonbaan, die het gewicht van 135 ton zware vliegtuigen kan dragen. Oprichting van vestigingen in Brazilië en Denemarken
Galerij voor het testen van scheepsrompen in Toulouse (Frankrijk): STUP gebruikt een batterij platte vijzels om de langsvoorspanning van de structuur te verzekeren. PSC Equipment Ltd wordt opgericht in UK.
In Nederland wordt in 1948 ibis opgericht, het ingenieursbureau voor industrie service. Dit is de voorloper van Freyssinet in Nederland.
De Galion-brug in Rio de Janeiro (Brazilië) is een van de eerste bruggen waarbij voorgespannen betonbalken werden gebruikt. Ook een door Eugène Freyssinet in Esbly, ten oosten van Parijs, opgezette prefabricagefabriek ondersteunt de bouw door Entreprises Campenon Bernard van vijf grote bruggen over de Marne, waaronder de Esbly-brug in 1949. Zij hebben allemaal dezelfde structuur met een overspanning van 74 m en zijn ontworpen volgens dezelfde bouwmethode als de brug van Luzancy.
De jaren vijftig: de bijdrage aan de wederopbouw
STUP ontwerpt drie viaducten met een maximale overspanning van 150 meter voor de snelweg Caracas-La Guaira in Venezuela
Voor de Kunu waterleiding (India) met een lengte van 1800 m en een binnendiameter van 6 m gebruikte STUP voorspanning om ervoor te zorgen dat de leiding een druk van 5 bar kon dragen.
In 1945 zijn tijdens de oorlog in Frankrijk in totaal 7550 kunstwerken voor de aanleg van snelwegen verwoest. Zeven jaar later is tweederde daarvan weer in gebruik. STUP speelde een hoofdrol bij deze wederopbouw, met name voor verkeersbruggen. De lage kosten van de Freyssinet-processen zijn een belangrijk voordeel van voorspanning – het feit dat het aanzienlijke hoeveelheden staal en beton bespaart en veel kortere termijnen mogelijk maakt, doordat de gehele doorsnede van de bruggen wordt gestroomlijnd.
Radiozender Europa 1 in Felsberg (Duitsland): deze futuristische hal is een architectonisch meesterwerk en wordt liefkozend “De kathedraal van de golven” genoemd. Het eerste dak brak en werd hersteld en versterkt door STUP. Brug over de Wouri-rivier in Douala, Kameroen: eerste grote brug in voorgespannen beton in Afrika. Lengte van 1700 m, dek uit 210 secties.
Ondergrondse basiliek van Saint Pius X (Frankrijk): een 200 m lang voorgespannen betonnen schip is ontworpen en gebouwd voor de basiliek, die een van de beroemdste religieuze monumenten ter wereld is. Deze constructie wordt beschouwd als het meest meesterlijke werk van Eugène Freyssinet. Lake Ponchartrain Causeway in Louisiana (Verenigde Staten): STUP krijgt het contract voor de engineering van deze brug, de langste ter wereld (38 km) waarvoor de overspanningselementen op de oever van het meer worden geprefabriceerd.
Autosnelwegbrug te Orly (Frankrijk): Ontwerp en bouw van een 130 m lange voorgespannen betonnen snelwegbrug.
Het toegangsviaduct van Tancarville (Frankrijk) bestaat uit in serie vervaardigde voorgespannen betonbalken, waarbij elke balk 50 m lang is en 120 ton weegt.
De jaren zestig: de internationale doorbraak
Wegennet in Brasilia (Brazilië) Kobe-brug (Japan)
Oprichting van “Europe Etudes” in Frankrijk, een bureau dat zich bezighoudt met het ontwerpen van constructies. Erraguene multi-gewelfdam in de Wadi Djen Djen (Algerije)
STUP ontwerpt en voert de lastoverdracht van de Gladesville-brug (Australië) uit met behulp van plattse vijzels. De boog met een enkele overspanning van 305 m vestigt bij de bouw een wereldrecord. Oprichting van “Asie Etudes” – gevestigd in Frankrijk. Oprichting van filialen in Zwitserland en Spanje
Ontwerp van de 13 km lange monorail tussen Tokio en Haneda Airport
De brug van Oleron, die voor het eerst is gebouwd volgens de methode van de geprefabriceerde boogsegmenten, is de langste brug van Frankrijk op het moment van zijn inhuldiging. Oprichting van een filiaal in Mexico
Octrooi aangevraagd voor monogroep verankeringen: voornamelijk gebruikt in nucleaire systemen. Tempelopheffing Abu Simbel: STUP tilt de tempel van Abu Simbel met 63 meter op om de tempel te beschermen tegen het stijgende water van de Aswandam. Freyssinet-vijzels worden gebruikt om de nieuwe pilaren te ondersteunen.
STUP bouwt het voorgespannen betonnen brugdek van de snelweg volgens de prefab-segmentmethode, waarbij de segmenten met behulp van een lanceerplatform worden opgepakt en op hun plaats worden neergelaten.
De jaren zeventig: de expansie in de energie-industrie
Partnerschap: Een algemene samenwerkingsovereenkomst wordt gesloten met het bedrijf Soletanche, gespecialiseerd in funderingswerken en grondankers. Engineeringcontract voor het herstel van de 19,6 km lange Chesapeake Bay Bridge (Verenigde Staten). Oprichting van een filiaal in Maleisië
Belangrijkste projecten
- Stadion Parc des Princes (Frankrijk)
- Noirmoutier-brug (Frankrijk)
Het Ekofisk offshore olieplatform (Noorwegen) is het eerste olieplatform dat in voorgespannen beton is gebouwd en het eerste dat door Freyssinet is ontworpen. Voor de bouw was in totaal 150.000 m3 beton nodig. Het slepen vond plaats in de Fjord van Stavanger, op 320 km van de locatie. Brug van Saint Cloud (Frankrijk): Gebogen brug gebouwd door opeenvolgende uitkragingen met behulp van geprefabriceerde segmenten van 73 tot 130 ton. Bouw van een filiaal in Hong Kong
De meeste viaducten, viaducten en overdekte gedeelten van deze 36 km lange snelweg zijn voorgespannen met behulp van Freyssinet-procédés (ongeveer 320.000 m2 dek). Het ontwerp is uitgevoerd door Europe Etudes (STUP) en de uitvoering door Européenne d’Entreprises en Fougerolle. Hotel Concorde Lafayette in Porte Maillot, Parijs (Frankrijk): 50 000 m² voorgespannen vloeren met ingevette monostrengen.
Freyssinet is de eerste onderneming die strengen gebruikt als bestanddeel van de schoor. De gebruikte technologie is logisch afgeleid van die van de voorspanning. De weerstand tegen vermoeiing wordt verkregen door overbelastingsspanningen uit te filteren door middel van een injectie met epoxyhars in de verankeringszone. Het vrije deel van de tuien wordt tegen corrosie beschermd door injectie van een cementmortel in het kanaal rond de bundel strengen. Hoofdproject: Brug Rio-Niteroi (Brazilië)
Frans nucleair programma (Frankrijk): de bouw van de centrales van Dampierre, Gravelines en Tricastin vormt het begin van het Franse nucleaire programma. Freyssinet tekent grote voorspancontracten, die betrekking hebben op de nucleaire insluiting (programma van 900 MW van 1974 tot 1984, programma van 1300 MW van 1976 tot 1986). Men schat dat Freyssinet vandaag de dag tweederde van de huidige kerncentrales in de wereld heeft voorgespannen. Oprichting van een filiaal in Nieuw-Zeeland
Velodrome van het Olympisch Stadion in Montreal (Canada): Freyssinet is betrokken bij de bouw ervan, waarbij een specifieke methode van lastoverdracht wordt toegepast door het plaatsen van platte vijzels op de vier landhoofden.
Brug van Brotonne (Frankrijk): De brug met de eerste Freyssinet tuien is met een overspanning van 320 meter de langste tuibrug ter wereld ten tijde van de bouw.
De Ed Hendler-brug in Washington (Verenigde Staten) is de eerste grote tuibrug die in de Verenigde Staten werd gebouwd en destijds de op één na langste in zijn soort ter wereld. Hij is bijna volledig gebouwd van voorgespannen beton, inclusief de torens en het brugdek. Saint-Jacques-kathedraal (Guatemala): Volledige restauratie na de aardbeving van 1976
Freyssinet wint de Oscar voor de export als erkenning voor het feit dat het zijn verkoop in vijf jaar tijd met een factor vijf heeft verhoogd. Op dat moment is het bedrijf actief in 70 landen buiten Frankrijk, wat goed is voor 57% van de omzet. Belangrijkste project: Sathorn-brug in Bangkok (Thailand)
De jaren tachtig: van crisis en transformatie naar herstel
Muna-project (Saoedi-Arabië): Freyssinet Saudi Arabia en Freyssinet International voeren de volledige bekleding uit, inclusief funderingen en grondankers, van een constructie die moet dienen als reservoir voor de watervoorziening van Mekka. Long Key brug in Florida (Verenigde Staten): Dek bestaande uit een enkele kokerligger van 12 m breed en 2,10 m hoog. De ligger is opgebouwd uit geprefabriceerde segmenten die per overspanning op een stalen balk zijn gelegd die aan de pijlers is bevestigd
Span- en constructiemethoden van deze 3 km lange en 18 m grote brug.
Octrooi ingediend samen met LCPC -Laboratoire des Ponts et Chaussées. Voornaamste projecten
- Gasopslagtanks op Das Island (VAE): Voorspanwerkzaamheden aan drie LNG-tanks van 80.000 m3 en vier LPG-tanks van 50.000 m3.
- Stadion Gerland in Lyon (Frankrijk): Renovatiewerkzaamheden. Installatie en hijsen – met behulp van 2 kabels 12T15 – van de geprefabriceerde balken ter ondersteuning van het nieuwe dak van 8400 m2
Oprichting van een filiaal in Indonesië
Coatzacoalcos II Brug (Mexico): Eerste tuikabelbrug gebouwd door Freyssinet in Mexico. 1170 m voorgespannen betonnen dek met hellende secties gebouwd door cantilever, ter plaatse gestorte segmenten. Aanschaf van Torkret, specialist in spuitbeton.
Tancredo Neves brug, ook bekend als “Fraternity Bridge” (Brazilië): Freyssinet bouwt de voorgespannen structuur van de brug over de rivier de Iguaçu, die Brazilië met Argentinië verbindt. Saint-Paul’s Cathedral, Abidjan (Ivoorkust) is volledig gebouwd met gewapend en voorgespannen beton. Oprichting van een filiaal in Nieuw-Zeeland.
In Nederland wordt Samaco Bv opgericht, de voorloper van Freyssinet in Nederland. Zo’n 33 tot 50 procent van de aandelen van het bedrijf was in handen van Freyssinet.
Het nieuwe ontwerp maakt een verblijf mogelijk dat zowel duurzamer als gemakkelijker te monteren en te demonteren is. Voornaamste projecten
- Daya Bay Nuclear Power Plan (China): Eerste nucleaire plan in China
- Grande Arche van La Défense (Frankrijk): Ontwerp, levering en installatie van 48 elastomeerlagers om de 300 000 ton van de boog te ondersteunen. Het Freyssinet-systeem is ook gekozen voor de voorspanning van de megabalken.
De technische prestatie bestaat erin zeven platformdekken, die in de zeebodem zakken ten gevolge van de decompressie van de kalksteenlagen als gevolg van de olie- en gaswinning, met 6,5 meter op te tillen.
Overname van Cipec (lagers en wegdekvoegen)Oprichting van de Freysas-vestiging inTurkijeTampico-brug (Mexico): De 1.543 m lange brug over de Panuco-rivier is uitgerust met Freyssinet-stutkabels, waarbij gebruik wordt gemaakt van de nieuwe technologie van individueel beschermde strengen. Dankzij een specifieke constructiemethode kunnen de metalen segmenten van 150 ton snel in 2 uur worden gehesen
Wandre tuibrug (België): Eerste gebruik van nieuwe Freyssinet-dempers en individueel beschermde strengen. Oprichting van een filiaal in Korea
DE JAREN 1990: de intensivering van reparatieactiviteiten
De C-anker is nog steeds het meest compacte systeem op de markt. Belangrijkste projecten
- Bouw van 5 LNG-tanks (Zuid-Korea)
- Kathodische bescherming van de brug Noirmoutier (Frankrijk)
Oprichting van een filiaal in Hongarije
Baldwinbrug (Verenigde Staten): Grote brug tussen Boston en New York, gebouwd door incrementele lancering met een speciaal ontworpen lanceerplatform. Hibernia offshore olieplatform (Canada): Versterking van het platform voor de kust van Newfoundland. 6600 ton kabels geïnstalleerd tussen 1993 en 1996
Versterking van het CNIT in La Défense (Frankrijk) wint de innovatieprijs 1999 van de Franse Federatie voor Openbare. Werken Iroise brug (Frankrijk)
Brug van Normandië (Frankrijk): Uitgerust met Freyssinet tuien en specifieke dwarsverbindingen om trillingen van het dek te voorkomen, is deze tuibrug van 1.966 m lang de grootste ter wereld. Herstel van de Bubiyan-brug (Koeweit): In 1991, tijdens de Golfoorlog, worden vier overspanningen vernietigd. Freyssinet werkt in 1995 om de structuur veilig te maken. Vanaf 1999 versterkt het de structuur en herbouwt het de vernielde overspanningen.
Vasco de Gama-brug, Lissabon (Portugal): Langste brug van Zuid-Europa (18 km). Freyssinet is betrokken bij het ontwerp, de levering en de installatie van 192 tuikabels en van dilatatievoegen met zeer groot vermogen (Eole-verbinding) en seismische voorzieningen. Tweede brug over de Severn (Verenigd Koninkrijk)Light Rail Transit System van Kuala Lumpur (Maleisië): Draagconstructie van het luchtgedeelte, geprefabriceerde segmenten geplaatst met behulp van de incrementele lanceermethode.
Kanaaltunnel (Frankrijk/VK): In de tunnel worden zware herstelwerkzaamheden uitgevoerd nadat een hevige brand is uitgebroken. 5700 m2 oppervlakte wordt in 60 dagen hersteld. Bouw van het Europees Parlement, Straatsburg (Frankrijk): 200.000 m2 voorgespannen platen om de hoogte te beperken, stabiliteit te bieden en beter bestand te zijn tegen aardbevingen. Maleisië Telekom Toren in Kuala Lumpur (Maleisië): 76 verdiepingen, 230 000 m2, innovatieve voorgespannen platen.
Voornaamste projecten
- Ting Kau brug (Hong Kong): 3.000 ton kabels voor 384 tuien, 64 tuien voor het stabiliseren van pylonen en 8 stabilisatie tuien van 500 m lang.
- Prince Edward-brug (Canada): Innovatieve constructiemethoden voor deze voorgespannen brug van 13.000 m.
- Luchthaven Roissy Charles de Gaulle – Terminal 2F (Frankrijk)
Overname van Terre Armée International, wereldleider in Versterkte Aarde® constructies
Brug van Chartrouse (Frankrijk): Eerste toepassing van Cohestrand ter vervanging van de bestaande hangkabels. Cardiff Millennium Stadium (UK): Het dak wordt ondersteund door vier kabelmasten van 80 meter en 18 kabelstutten, waarvan de langste een lengte heeft van 60 meter. Uitvoering in slechts vier weken. Overname van Menard Soltraitement, gespecialiseerd in grondverzet. Oprichting van vestigingen in Roemenië en Polen
De jaren 2000: De wereldleider in tuikabelsystemen
Aan het begin van de 21e eeuw genereert de groep meer dan 80% van zijn inkomsten buiten Frankrijk. Het heeft wereldwijd 2.800 mensen in dienst, waarvan 16% ingenieurs en managers, 39% technici en 45% arbeiders en administratief personeel. Belangrijkste projecten
- Inhuldiging van de Seohae-brug (Zuid-Korea)
- Renovatie van de brug van Penang (Maleisië)
- Oresundbrug (Zweden)
- Charles River-brug (Verenigde Staten)
Oprichting van een filiaal in de Verenigde Arabische Emiraten. Overname van MTS in Frankrijk (Asbestverwijdering).
In Nederland wordt Samaco Bv in zijn geheel overgenomen door Freyssinet. Het is het officiële begin van Freyssinet Nederland.
Bouw van de SART-kanaalbrug (België): Voorspannen en stapsgewijs lanceren van de 65.000 ton van de uiteindelijke structuur, een wereldrecord. De ondergrondse spoorweg van San Juan (Puerto Rico)
Sungar Muai brug (Maleisië): Eerste toepassing van het multi-tube zadel, dat het ontwerp van de pylonen vereenvoudigt. De strengen zijn afzonderlijk afgeweken, waardoor het probleem van wrijving tussen de strengen wordt geëlimineerd.
Voornaamste projecten
- Brug Rion-Antirion (Griekenland): Freyssinet installeert 368 tuien.
- Viaduct van Millau (Frankrijk): Freyssinet is verantwoordelijk voor het vastnagelen van het dek en het leveren en installeren van de tuien die nodig zijn voor dit 340 m hoge bouwwerk.
- Cape Girardeau-brug (Verenigde Staten)
- Chiapas gelanceerde brug (Mexico)
- Brug van Plock (Polen)
Overname van Hebetec (Zware hijs- en transportdiensten)
Belangrijkste projecten
- Hangbrug Kanne (België): het Cohestrand wordt voor het eerst op industriële schaal op deze brug gebruikt.
- Bai Chai brug, Baai van Along (Vietnam)
Aanwinsten
- JMB méthodes (waaronder een methode voor het slippen van dekken onder spoorrails)
- Salvarem (diensten voor de nucleaire industrie)
Dit viaduct van de snelweg Anatolia, dat in 1999 door een aardbeving werd beschadigd terwijl het nog in aanbouw was, is hersteld met behulp van innovatieve methoden die door Freyssinet zijn ontwikkeld en toegepast.
Tweede brug over de Orinoco-rivier (Venezuela)Overname van Nukem (diensten voor de nucleaire industrie)
Sportarena van Minsk (Wit-Rusland): eerste kabelstructuur in Wit-Rusland gemaakt van tuien die het dak van het stadion ondersteunen Freyssinet Inc. wordt opgericht in de Verenigde Staten (het merk wordt eerder via een licentiehouder gepromoot)Oprichting van Nuvia (diensten voor de nucleaire industrie)
Dubai metro (Verenigde Arabische Emiraten): Freyssinet bouwt de bovengrondse takken van de metro van Dubai, met de bouw en installatie van 16.469 voorgespannen segmenten. Golden Ears brug (Canada)
VAN 2010
Renovatiewerkzaamheden en volledige vervanging van het bestaande voorgespannen systeem op Hammersmith flyover. Andere belangrijke projecten
- Brug van Térénez (Frankrijk)
- British Columbia Place Stadium (Canada)
- Olkiluoto EPR (Finland)
De Russky Island-brug (Rusland) vestigt een nieuw wereldrecord in overspanningslengte voor tuibruggen. Andere belangrijke projecten
- Geo Geum-brug (Zuid-Korea)
- Retrofit van cementfabriek Illigan (Filippijnen)
Museum MUCEM in Marseille (Frankrijk): Het complexe en innovatieve systeem voor het gieten, monteren en voorgespannen van boomvormige betonkolommen is de sleutel tot het tot leven brengen van de visie van de architect voor een nieuw nationaal museum in Marseille. Andere belangrijke projecten
- Haliç extradosed bridge (Turkije)
- MLC-toren (Australië)
- Agigea-brug (Roemenië)
In Nederland wordt in dit jaar Tebecon overgenomen. Met deze overname worden onze specialistische activiteiten in Nederland uitgebreid. Freyssinet wordt hiermee dé partner voor het bedenken, leveren en uitvoeren van specialistische oplossingen op het gebied van inspectie, onderhoud, bescherming, versterking, constructieve reparatie en bouwmethoden binnen de infra, industrie, utiliteit- en woningbouw
Pont d’Arc grot (Frankrijk): Kunstwerken in de grot van Chauvet worden gereproduceerd om de grootste replicagrot ter wereld te creëren. Freyssinet is verantwoordelijk voor de bouw van de metalen structuur om de ruimte in de grot na te bootsen, voor het spuiten van landschapsmortel op de structuur en voor de aanleg van technische en bezoekersloopbruggen. Andere belangrijke projecten
- Viaduct Constantine Trans-Rhumel (Algerije)
- Dong Siri olieplatform (Denemarken)
Eolift®-systeem gericht op het bouwen van hoge windtorens vanaf de grond door het monteren en heffen van prefab betonnen secties. Belangrijkste projecten
- ElevArch Inmetselen van bruggen (VK)
- Spoorlijn van Birtouta naar Zeralda (Algerije)
- La Pepa-brug (Spanje)
Yavuz Sultan Selim brug in Istanbul (Turkije): De derde brug over de Bosporus vestigt een nieuw wereldrecord tuikabelbruggen met een overspanning van 1.408 meter. Kabeldak Vodaphone Arena Stadion (Turkije)Overname van CARPI, wereldspecialist in het waterdicht maken van geomembranen voor dammen en kanalen
Kabeldak van het stadion van Volgograd (Rusland)Viaduct van Tuen Mun naar Chek Lap Kok – TMCLK (Hong Kong): Freyssinet installeert het prefab segmentdek, de voorspanning door voorspanning, de dilatatievoegen en de opleggingen. Lian Tang 3 grensoverschrijdende brug (Hong Kong): complex snelwegknooppunt waarvoor Freyssinet verantwoordelijk is voor de installatie van het dek (prefab segmenten) en de voorspanning door voorspanning (in totaal meer dan 1.500 ton).
Atlantische brug (Panama): De Atlantische brug is een tuibrug met de langste betonnen centrale overspanning ter wereld (530 meter). Freyssinet installeert kabelstutten op de hoofdstructuur en voorspanning op de opritten en de hoofdstructuur. Viaduct nieuwe kustweg (eiland Réunion, Frankrijk)Brug Rande (Spanje): Verbreding van een brug met veel verkeer, levering van 80 tuien om de toevoeging van twee dekken aan de bestaande structuur te ondersteunen. Stuwdam van Mesches (Frankrijk): herstelwerkzaamheden, met name het opnieuw voegen van het steenwerk om het bovenste deel af te dichten en het aanbrengen van een betonnen bekleding van 1.800 m2 op het onderste deel van de dam. Kpémé-werf (Togo)
Uitbreidingsmogelijkheden voor tuikabels: optie bliksembeveiliging, ontdooisystemen, LED-verlichtingRenovatie Larona-kanaal door CARPI (Indonesië): In slechts 8 weken bekleedt de dochteronderneming van Freyssinet, gespecialiseerd in waterdichting, het kronkelige kanaal van 7 km langVerbreding en versterking van de Y-brug (Vietnam): Freyssinet krijgt de opdracht om het dek met 1,9 meter te verbreden en de gewichtslimiet voor vrachtwagens te verhogen van 13 naar 18 ton. Koschiuskobrug, New York (Verenigde Staten)
Andere innovaties
- Nieuwe injectiespecie: gecontroleerde injectie van kabelgoten voor langdurige corrosiebescherming
- Koolstofvezelweefsel met hoge dichtheid
Belangrijkste projecten
- Viaducten van Canakkale (Turkije)
- Viaduct van Sahasinaka (eiland La Réunion – Frankrijk)
- Cua Dai extradosed bridge (Vietnam)
- Mankyong-brug (Zuid-Korea)
- Kabeldak van het Allegiant-stadion in Las Vegas (Verenigde Staten)