De A19 St George’s Bridge werd gebouwd in 2001 en is de noordelijke toegangspoort van en naar Doncaster. Er zijn zo’n 44.000 voertuigbewegingen per dag. Toen renovatie en reparaties onvermijdelijk werden, werd Freyssinet aangesteld om nieuwe voegovergangen op de brug te ontwerpen, te leveren en te installeren.

  • Naam van de eigenaar & klant
    Grootstedelijke gemeenteraad Doncaster
  • Opleverdatum van het project
    September 2015

Vervangen van voegovergangen

Expansion joint replacement

Voegovergangen verslechterd na 10 jaar levensduur

St George’s Bridge in Doncaster, vlakbij Sheffield, werd in 2001 gebouwd met voegovergangen van het type rubbermatten. Deze maakten een beweging van 350 mm mogelijk. Na 10 jaar waren de matten versleten, zaten ze los en hadden ze regelmatig onderhoud nodig. Dit duidde erop dat ze het einde van hun levensduur bereikten. Freyssinet werd toen aangesteld voor de vervanging van de voegovergangen van de constructie. Een operatie die het ontwerp, de levering en de installatie van de nieuwe apparaten op de brug omvatte.

WP350 vrijdragende voegovergang gekozen vanwege de lange levensduur

Er heeft een onderzoek plaatsgevonden waaruit de beste voegovergang bepaald werd, die aan de eisen van de constructie en de klant voldeed. Er werd gekozen voor een WP-compound, dit is een cantilever-vingerverbinding zonder slijtdelen. De verbinding had een bewezen levensduur van ongeveer 40 jaar. Dit betekende dat toekomstig onderhoud aan de brug en de daaruit voortvloeiende verstoring tot een minimum beperkt zouden blijven. Er werd rekening gehouden met de opening en de offset in de constructie. Het ontwerp van de verbinding werd aangepast aan de omstandigheden ter plaatse. De gebruikte vingerlasverbinding was kleiner in oppervlakte dan de rubbermatverbinding die werd vervangen, waardoor de kans op slippen en/of uitglijden in aangrenzende breekgebieden werd verminderd.

  • 44,000
    Voertuigen per dag op St George's Bridge
  • 40
    Jarenlange bewezen levensduur voor de WP-verbinding
  • 5
    Meters opnieuw geasfalteerd aan weerszijden van elke voeg
Expansion joint replacement

Hogere kapitaalinvestering in het eerste jaar, maar langere levensduur

Na het verwijderen van de bestaande voegen verwijderde het Aquaforce-team van Freyssinet het omringende beton. Voordat de WP350 compensatoren aan beide uiteinden van de constructie werden geïnstalleerd. De nieuwe voegen werden op het dek bevestigd in de uitsparingen die met de hydrodemolitie waren gecreëerd. Dit vergde een grotere kapitaalinvestering in het eerste jaar, maar doordat de totale levensduur vergrootte, resulteerde dit in lagere levensduurkosten. De werkzaamheden van Freyssinet omvatten ook bekisting, planning, waterdichting, installatie van rubberen drainage en herbestrating van 5 m aan weerszijden van elke voeg. De werkzaamheden werden voltooid voor de geplande datum en tot tevredenheid van de klant. Zoals Matthiew Dronfield, hoofd van de reparatiedivisie bij Freyssinet UK, zegt: “Freyssinet heeft het geluk dat het brede scala aan oplossingen dat binnen de groep wordt geproduceerd, kan worden gebruikt om de ideale oplossing te vinden die past bij de uitgaven en de totale levensduurverwachting.”

We zijn tevreden over het werk dat Freyssinet heeft uitgevoerd in wat een complex en groot project was. Het werk verliep soepel en was op tijd klaar voor de Doncaster St Leger Festival Week – het grootste evenement op de kalender van de gemeente.” “Deze verbeteringen hebben ons wegennet veerkrachtiger gemaakt. De hoogwaardige brugverbindingen zullen een lange levensduur hebben, waardoor reparaties in de nabije toekomst niet meer nodig zullen zijn.”

Joe Blackham Position  
Doncaster raadslid en kabinetslid voor transport

Heb je een project?

Onze lokale experts helpen je bij het realiseren van je project dankzij ons grote aanbod aan oplossingen.
Find your local contact

Neem contact met ons op

Heeft u een vraag over onze oplossingen of heeft u al een project in gedachten? Wanneer u onderstaand formulier invult, nemen we zo snel als mogelijk contact met u op.