Het viaduct van de snelweg heeft een van de zwaarste verkeersintensiteiten in Frankrijk. De buitenste stalen stutten vertoonden ernstige tekenen van corrosie, voornamelijk door de hoge mate van blootstelling aan dooizouten. Daarom moest er een kathodisch beschermingssysteem worden geïnstalleerd.

  • Naam van de eigenaar
    Regionale en interdepartementale autoriteit voor uitrusting en stedenbouw voor Ile-de-France (DRIEA IF)
  • Naam van de klant
    Autorité des routes Ile-de-France (DiRIF)
  • Opleverdatum van het project
    Juli 2017
Cathodic protection of the viaduct

Zorgvuldige voorbereiding

Er waren voorbereidingen nodig voordat de teams het geïmponeerde stroomkathodische beschermingssysteem (ICCP) konden installeren. Er werd een radar gebruikt om de exacte positie van de voorspankabels en stalen onderdelen te bepalen voordat het beschadigde beton werd verwijderd. Zo kon een schone en gezonde ondergrond worden gegarandeerd. Na het uitvoeren van elektrische continuïteitstesten op de stalen elementen werd eventuele schade aan de wapeningslagen gerepareerd met droog proces spuitbeton. Nadat de constructie goed was voorbereid, werd het ICCP-systeem aangebracht.

De uitdaging

De toegang tot de werkgebieden vormde een van de grootste uitdagingen voor onze operationele teams. Voorspankabels in de segmenten en de hoge dichtheid van diensten belemmerden de voortgang van de teams. Er waren twee speciaal ontworpen hangbruggen aan de buitenkant nodig om toegang te krijgen tot de caissonstutten.

Cathodic protection of the viaduct

Het grootste kathodische beschermingsproject in Frankrijk

Meer dan 45.000 afzonderlijke titaniumanoden (37.000 aan de binnenkant van de caissons en 8.000 aan de buitenkant) werden geïnstalleerd in de voorgeboorde gaten. Nadat gecontroleerd was of er geen kortsluiting was, werd het systeem bedraad, aangesloten en in bedrijf gesteld, waarna de instelpunten werden gedefinieerd. Het grote aantal geboorde anodes dat voor dit project werd gebruikt, brak een record in Frankrijk voor kathodische beschermingssystemen.

  • 45,500
    Discrete anodes gemonteerd
  • 800
    Punten gemeten over het hele viaduct
  • 50,000
    Werkuren om het kathodisch beschermingssysteem te installeren
Cathodic protection of the viaduct

Structurele monitoring door onze teams

Freyssinet volgt de installatie op de voet in het kader van een onderhoudscontract op lange termijn dat door de klant werd toegekend. Deze extra monitoringdienst wordt uitgevoerd door het corrosieteam van de afdeling technische operaties van Freyssinet. Het team houdt de constructie op afstand in de gaten via een GSM-verbinding, die rechtstreeks toegang geeft tot de PLC en het team in staat stelt de meetgegevens te lezen van de 800 meetpunten die Freyssinet over het hele viaduct heeft aangebracht. De operators kunnen indien nodig ook de setpoints wijzigen.

Dit project is een gouden standaard voor onze teams, niet alleen vanwege de omvang, maar ook vanwege de robuuste oplossing die we hebben aangebracht. De structuur van het viaduct wordt nu nauwlettend in de gaten gehouden voor ten minste de komende 50 jaar.

Olivier Lesieutre -  
Operationeel Manager Senior Corrosietechnicus - Betonconstructies

Heb je een project?

Onze lokale experts helpen je bij het realiseren van je project dankzij ons grote aanbod aan oplossingen.
Find your local contact

Neem contact met ons op

Heeft u een vraag over onze oplossingen of heeft u al een project in gedachten? Wanneer u onderstaand formulier invult, nemen we zo snel als mogelijk contact met u op.