Voor de bouw van de brug van Allonne over de snelweg A16 ten zuiden van Beauvais in de Franse regio Oise, implementeerden de teams van Freyssinet spansystemen en tuien voor de tuibrug. Ze toonden hun beheersing van een ongewoon en zeer technisch proces: de constructie van een tuibrug door rotatie.

  • Eigenaar
    Frans ministerie van Ecologische Transitie, transportmanager
  • Klant
    Departement Oise
  • Leveringsdatum
    2007
  • Partners
    Consortium met Chantiers Modernes BTP (Vinci Construction France, hoofdaannemer)

Een ontwerp- en bouwmethode geleid door technische beperkingen

Het bouwproject van de brug van Allonne moest voldoen aan strenge bouwtechnische eisen:

  • Een lange overspanning (90 m) creëren zonder tussenpier. Er moest een doorgang zijn voor een glasvezelnetwerk onder de rijbaan.
  • Zonder het verkeer op de A16 te verstoren.
  • Met een onberispelijke veiligheid voor de arbeiders die de werkzaamheden uitvoerden.

Om deze technische uitdaging aan te gaan, kozen de ontwerpers van het project voor een 125 m lange tuibrug, geprefabriceerd parallel aan de snelweg. De brug, die bestaat uit een centrale overspanning van 87 m en een achterste overspanning met contragewicht van 22 m aan weerszijden van een centrale toren van 47 m hoog, werd vervolgens geïnstalleerd door rotatie over de rijbanen:

“Dit is een zeer compleet project dat een showcase is van onze knowhow met een compendium van gespecialiseerde Freyssinet-technieken voor de bouw van constructies. De klant was onder de indruk van het vermogen van onze teams om moeilijkheden en alle soorten onvoorziene gebeurtenissen tijdens gevoelige werkzaamheden te beheersen.”

Martin Duroyon, Fomer Project Engineer – Afdeling Gecentraliseerde Kabels en Overslag

  • 7,500t
    Gewicht van de constructie (ton)
  • 125m
    Lengte van de constructie (meter)
  • 6h
    Duur van het schuiven per rotatie (uren)
Allone bridge rotation

Het draaien van een brug van 7.500 ton in een paar uur

De draaimanoeuvre van deze mammoet van 7.500 ton vond plaats in slechts zes uur. Terwijl de brug de wetten van de zwaartekracht trotseerde om het landhoofd op de tegenoverliggende oever op de voet te volgen. De zuidmast, geplaatst op een speciaal door onze teams ontworpen potlager, vormde de verticale rotatieas. Een eerste gebogen balk, die zich onder de steun van de noordelijke mast bevond, ondersteunde de glijstoel, uitgerust met roestvrijstalen platen en neopreen kussentjes om de wrijving tot een minimum te beperken. Het landhoofd van het contragewicht rustte op een tweede gebogen balk. Het schuiven werd uitgevoerd met behulp van een 140-t-krik. Door het geleidelijk te verschuiven op een reeks ankerbuizen op deze tweede gebogen balk, kon het landhoofd van het contragewicht in zijn uiteindelijke positie worden gebracht door het 50 cm te verschuiven, waardoor de hele constructie draaide. Een laatste doorpersing werd uitgevoerd om de brug op de definitieve steunen onder het oostelijke landhoofd en in lijn met de noordelijke mast te plaatsen. Dit was voordat de installatie van de bovenbouw en de uitzettingsvoegen het werk voltooiden.

Pre-installatie van 30 tuien, inclusief 2 tijdelijke tuien van 100 meter

Maar voordat dit spectaculaire resultaat kon worden bereikt, waren enkele maanden van voorbereiding nodig. Het dek werd eerst gevormd en gestort op tijdelijke ringbalken met langsvoorspanning (eenheden 19 en 25 C15). Freyssinet begon vervolgens met het installeren van de achtentwintig 30 tot 80 meter lange tuien, die we tot 70% spanden voordat we decentraal gingen. Twee extra 100 meter lange tuien moesten tijdelijk worden geplaatst om het uiteinde van de centrale overspanning tijdens de cantileverrotatie te verstijven. Vanwege de kromming en asymmetrie van deze complexe constructie moest elke spankabel een specifieke afmeting hebben. Voordat de constructie in gebruik werd genomen, werd een laatste spankracht met zeer nauwkeurige afstelling uitgevoerd nadat de constructie op de definitieve steunen was geplaatst en het wegdek was gelegd.

Allone bridge stay cables

Heb je een project?

Onze lokale experts helpen je bij het realiseren van je project dankzij ons grote aanbod aan oplossingen.
Find your local contact