De klimatologische omstandigheden op de locatie van de nieuwe hoge tuibrug over het Cua Luc estuarium waren een kritische factor voor het ontwerp van de constructie. De brug werd gebouwd als onderdeel van een nieuwe snelwegverbinding van de internationale luchthaven van Ha Noi naar de Chinese grens. De verbinding is bedoeld om de handel tussen de twee landen te vergroten en de industrie en het toerisme rond Ha Long Bay te stimuleren.

  • Eigenaar
    Vietnam Ministerie van Vervoer PMU 18
  • Klant
    Shimizu Sumitomo Bouw
  • Leveringsdatum
    2006
  • Partners
    Architect: JBSI
Bai Chay brug

Kerncijfers van de tuibrug

Bai Chay Bridge is een 903 meter lange en 25 meter brede brug met 4 rijstroken en 2 voetpaden. Betonnen torens rijzen op tot een totale hoogte van 137,5m boven de funderingen.

  • 435m
    Lengte van hoofdoverspanning (meter)
  • 112
    Aantal kabels
  • 230m
    Lengte langste verblijf (meter)
Bai-Chay bridge Vietnam

De belasting verlichten

De eigenaar van de brug legde grote nadruk op het belang om alle mogelijke stappen te ondernemen om de windbelasting – en de daaruit voortvloeiende kabeltrillingen – waaraan de 903 m lange structuur zou worden blootgesteld, te minimaliseren. Dit omvatte het specificeren van het gebruik van compacte kabels en interne dempers, evenals het verminderen van het profiel van het voorgespannen betonnen dek, dat met een hoofdoverspanning van 435 m het langste in zijn soort ter wereld was.

De eigenaar van de brug legde grote nadruk op het belang van het minimaliseren van de windbelasting en de daaruit voortvloeiende kabeltrillingen. De 903 m lange brug zou hier onvermijdelijk aan worden blootgesteld. Het omvatte het specificeren van het gebruik van compacte kabels en interne dempers. Evenals het verminderen van het profiel van het voorgespannen betonnen dek, dat met een hoofdoverspanning van 435 m het langste in zijn soort ter wereld was.

Klaar voor gebruik

Freyssinet had al een compact kabelsysteem ontwikkeld toen het een offerte indiende voor een ander project dat op vergelijkbare wijze werd geteisterd door harde wind. Dit systeem was perfect geschikt voor gebruik op het Vietnamese project.

Bai Chay bridge Vietnam
Bai Chay bridge Vietnam - Cables

Ruimtebespaarders

Aanpassingsmaatregelen omvatten het verminderen van de dikte van de HDPE-coating op elke streng met minder dan een millimeter, om de uiteindelijke doorsnede van de kabel te minimaliseren. Tegelijkertijd werd er toch voldaan aan de strenge specificatie voor corrosiebescherming. Er was speciaal gereedschap nodig voor het samenstellen en monteren van de strengen binnen de slanke kabelmantel. Elke millimeter was cruciaal en er moest dus extra ruimte worden vrijgemaakt. Niet alleen moest de stompgelaste kraal aan de binnenkant van de mantel worden verwijderd. Maar er werd ook een zeer slanke pendel ontwikkeld om de laatste streng door de resterende ruimte te leiden.

Maatregelen beheersen

Met het afslanken van de structurele elementen was het beheersen van trillingen ook een kritieke kwestie. Freyssinet leverde en installeerde een reeks dempers op de kabels om dit aan te pakken. De 112 kabels variëren in grootte van 37 tot 75 strengen en in lengte van 50 m tot 230 m; interne radiale dempers werden gebruikt op de 20 langste kabels, interne hydraulische dempers werden toegepast op de elementen met een gemiddelde lengte en elastomeer dempers op de kortste.

Bai Chay bridge Vietnam - Anchorage
Bai Chay bridge Vietnam

Zonnige kant

De klant koos drie verschillende geeltinten die Freyssinet in de afzonderlijke HDPE-mantels verwerkte om de kabelbundel het uiterlijk van een zonsondergang te geven.

Heb je een project?

Onze lokale experts helpen je bij het realiseren van je project dankzij ons grote aanbod aan oplossingen.
Find us

Neem contact met ons op

Heeft u een vraag over onze oplossingen of heeft u al een project in gedachten? Wanneer u onderstaand formulier invult, nemen we zo snel als mogelijk contact met u op.