De installatie van een loopbrug met een op maat gemaakte montageoplossing, die rotatie- en daaloperaties combineert, was de eerste in zijn soort in Hongkong. We hebben bij deze gelegenheid samen met onze klanten en partners lokale geschiedenis geschreven. En dit vanwege het dichte stedelijke gebied en de moeilijke toegang tot de grond. Er moest voor de montage van de FB1-voetgangersbrug buiten de gebaande paden worden gedacht om het dek op hoogte te installeren. De aanpak bestond uit een gefaseerde aanpak, waarbij elke fase een uitdaging vormde. Freyssinet ging deze aan met uitgebreide oplossingen voor het ontwerp van het plan en het gedetailleerde ontwerp van de montagewerkzaamheden en installatie van de brug.

  • Eigenaar
    Sun Hung Kai Properties Limited (SHKP)
  • Klant
    Sanfield Aannemersbedrijf Limited
  • Leveringsdatum
    2021
  • Architect - AGC Design
    Constructieadviseur - ARUP
    Fabrikant van de tijdelijke staalconstructies - Goldwave Steel Structure Engineering
    Fabrikant van de bruggen - Eastwell Engineering

Brugrotatie met draaitafel: een uitdagende primeur in Hong Kong!

De eigenaar en de spoorwegmaatschappij beschouwden de installatie van de loopbrug over de LRT als een risicovolle operatie vanwege het spoor- en wegverkeer op grondniveau. Daarom wilden ze de duur van de installatiewerkzaamheden en de daaruit voortvloeiende periode van spoorbezit beperken. De conventionele bouwmethode met een kraan en steigers was geen optie. Nadat de beperkingen van het bouwterrein en de kosteneffectiviteit van verschillende brugmontageschema’s met de klant en de hoofdaannemer waren besproken, ontwierp Freyssinet de oplossing die het meest geschikt was voor de configuratie van het project. Terwijl de brug voornamelijk op vals werk steunde, werd de constructie tijdelijk met het draaiplatform verbonden. Tijdelijke tuien werden geïnstalleerd en gespannen, zodat het gewicht van de constructie op de draaischijf kon worden overgebracht. De brug werd 180 graden gedraaid naar de juiste plaats en in zijn uiteindelijke positie neergelaten. Een dergelijke procedure minimaliseerde de impact op de treindiensten, verminderde het risico op menselijke slachtoffers en bevorderde de uitvoering van de operatie.

  • 320t
    Sectiegewicht (in ton)
  • 50m
    Sectielengte (in meters)
  • 16
    Totaal aantal toegestane niet-verkeersuren voor VB- en FB1-opbouwwerkzaamheden binnen een tijdsbestek van 8 nachten
  • 2,000t
    Maximumgewicht van de bewegende constructies tijdens de rotatie (in ton)

Grondige voorbereiding: sleutel tot een succesvolle operatie

De ontwerp- en planningsfasen waren van essentieel belang voor een soepel verloop van de werkzaamheden en een effectieve volgorde, aangezien er tijdens de verschillende bouwfasen potentiële conflicten kunnen ontstaan. Er werd 3D-modelleringssoftware gebruikt voor botsingsanalyses, constructieplanning en aanpassingen van het structurele ontwerp / de montagemethoden om tot het meest geschikte schema te komen.

Yuen Long Station LTR footbridge erection

Deze innovatieve benadering van brugrotatie bracht ook meerdere complexiteiten met zich mee:

  • het ontwerp van de tijdelijke staalconstructies waaronder het draaiplatform, de draaischijf en het ontvangende hijsframe
  • de combinatie van verschillende constructiemethoden die zowel ervaring als expertise vereisen om ze allemaal veilig en nauwkeurig volgens strikte procedures uit te voeren
  • de beperkingen die worden opgelegd door de ondersteunende structuren / bestaande gebouwen, verschillende structurele vormen van de bruggen, verschillende bedieningsbehoeften, plaatsing van contragewichten, dynamische belastingen, belasting door extreme weersomstandigheden

De vindingrijkheid van onze teams zat ook in de flexibiliteit van de geboden oplossing. Waar al in de ontwerpfase van het systeem rekening mee werd gehouden: operators in staat stellen om de rotatie/daaloperatie mogelijk om te keren en apparatuur of delen ervan bij elke gelegenheid en op elk moment te vervangen.

Yuen Long Station LTR footbridge erection
FB1 Rotation across the railways

Rotatie en neerlaten van de brug: de grens verleggen van zware hantering

Voordat de rotatie van de brug begon, werd FB1 ondersteund door de boutverbindingen en tijdelijke tuien van het rotatieplatform. De algehele stabiliteit van de constructie werd gewaarborgd door het contragewicht met een veiligheidsfactor van ongeveer 1,9 voor de weerstand tegen kantelen. Er werden ook anti-kantelvoorzieningen toegepast voor extra bescherming. Door de ongelijke armbalans was het contragewicht 4 keer zwaarder dan de brug. Daarom bedroeg het totale gewicht van de hele bewegende constructie 2.000 ton

De enorme constructie moest 180 graden om het middelpunt van de draaischijf worden gedraaid.

De rotatie werd bereikt door 4 sets hydraulische trek-/duwvijzels van 80 ton, glijschoenen met anti-hefvoorzieningen en reactieblokken op de ronde glijrail van de draaischijf te gebruiken. Er werden geleidingssystemen geïnstalleerd om de rotatie te sturen en om de structuren tegen opwaartse druk te beschermen. De glijvlakken waren gemaakt van roestvrijstalen platen en polytetrafluorethyleen (PTFE) platen. De combinatie van deze twee materialen creëerde een omgeving met lage wrijving voor de bewerking. De toestand van de PTFE-platen werd zowel tijdens als na de rotatie van de brug gecontroleerd: als er schade werd gevonden in de PTFE-platen, kon de operatie onmiddellijk worden gestopt en konden de PTFE-platen onmiddellijk worden vervangen. Vervolgens werd FB1 aan beide uiteinden verbonden met de Hebetec zware hijsapparatuur die was geïnstalleerd bij de tijdelijke staalconstructies. er werden 8 sets strandvijzels met een capaciteit van 140 ton en hulpstukken gebruikt. Een computergestuurd controlesysteem zorgde voor synchronisatie van alle strandvijzels tijdens het neerlaten en voor gegevensverzameling tijdens de operatie voor real-time controle.

Eenvoudig gezegd teamwerk

Het volledige ontwerp van de tijdelijke metalen constructies, die het gewicht van de bruggen overnemen, en het ontwerp van de bedieningssystemen werden uitgevoerd door ons Technisch Team. Het kreeg te maken met complexe beperkingen op de bouwplaats en talrijke belastingsgevallen. Voorafgaand aan de uitvoeringsfase werden er voldoende materiaaltests en demonstraties van apparatuur uitgevoerd. Evenals proefdraaien op en buiten de bouwplaats. We leerden van onze bevindingen en pasten onze werkzaamheden en volgordes dienovereenkomstig aan met onze partners. Hoewel de strikte tijdsvereisten een uitdaging vormden, voltooide ons operationeel team uiteindelijk alle fasen van het project op een veilige en tijdige manier. We hebben vertrouwen opgebouwd bij onze klant! De tweede fase van het Yuen Long Station LTR-project, de bouw van de voertuigbrug (VB), vond plaats in oktober 2021. Om de aanpassingswerkzaamheden aan de tijdelijke staalconstructies te beperken, wordt de VB gedeeltelijk gebouwd, zodat het gewicht gelijk blijft aan dat van FB1.

Yuen Long Station LTR footbridge erection - anchorages

Hong Kong “Never Sleeps” profiteert van een uitstekende infrastructuur, en de inwoners van de stad verwachten dat deze te allen tijde operationeel blijft. Loopbruggen die nieuwe ontwikkelingen aan weerszijden van bestaande spoorwegen en wegen met elkaar verbinden, zijn een echte uitdaging geworden. Iedereen – ook de ingenieurs – brainstormden om met allerlei ideeën te komen, waarvan de meeste uit computerspelletjes leken te komen. Dit is echter precies het moment waarop de teams van Freyssinet Hong Kong de autoriteiten en alle belanghebbenden ervan overtuigden dat ze “het gewoon zouden doen”. De uitvoering van deze operaties ziet er geweldig uit, maar je kunt je niet voorstellen hoeveel werk er nodig was voor D-day. Felicitaties aan het hele team – want dit was echt teamwork! En we zijn er erg trots op dat we de referentie in de stad zijn voor dit soort werken!

Michel Monballiu  
Directeur van Freyssinet Hong Kong Ltd.

Heb je een project?

Onze lokale experts helpen je bij het realiseren van je project dankzij ons grote aanbod aan oplossingen.
Find your local contact

Neem contact met ons op

Heeft u een vraag over onze oplossingen of heeft u al een project in gedachten? Wanneer u onderstaand formulier invult, nemen we zo snel als mogelijk contact met u op.