De Geogabrug maakt deel uit van de Busan-Geoje Fixed Link, een 8,2 km lange verbinding tussen de kuststad Busan en het eiland Geoje. Het Freyssinet tuikabelsysteem werd geselecteerd vanwege de trillingsdempende oplossing en de meest duurzame technologie, die bijdraagt aan de duurzaamheid van een constructie die onderhevig is aan zware weersomstandigheden

  • Eigenaar
    GK Fixed Link Corporation (publiek-private samenwerking)
  • Klant
    Busan Metropolitan City
  • Leveringsdatum
    2010
  • Partners
    Hoofdaannemer: Daewoo
    Consultant: COWI
    Ingenieur: DM / COWI International

Belangrijke cijfers

De Geoga tuibrug moet sterke wind, grote deining en sterke getijdenstromingen weerstaan. We hebben niet alleen het tuikabelsysteem ontworpen, geleverd en geïnstalleerd. Maar we hebben ook meegewerkt aan de bouw van de torens en de prefabplaten van het brugdek. Als onderdeel van een groot snelwegontwikkelingsproject heeft de Zuid-Koreaanse overheid in samenwerking met het consortium GK Fixed Link het initiatief genomen voor de bouw van de verbinding Busan-Geoje. De verbinding bestaat uit 3 grote structuren

  • 3.2 km afgezonken tunnel, geboord op een diepte van 48 m,
  • Een symmetrische tuibrug met 2 pylonen bestaande uit een hoofdoverspanning van 475 m die een vaarbreedte van 52 m vrijmaakt – Kavel 2,
  • Een symmetrische tuibrug met 3 pylonen bestaande uit 2 hoofdoverspanningen van 230 m – kavel 1
  • 165m
    Hoogte van de brugtorens (meter)
  • 1,600t
    Totaal strenggewicht (ton)
  • 160
    Totaal aantal kabels
  • 250m
    Langste kabel (meter)
Geoga bridge - Temporary stay cables

Tijdelijke steunkabels om de deksegmenten vast te zetten

Het werk begon in april 2009 met het hijsen en installeren van een eerste segment van 650 ton, met behulp van een offshore kraan van 3000 ton. Een grote uitdaging bij de coördinatie en voorbereiding van de verschillende fasen was het vastzetten van het segment met Freyssinet tijdelijke tuien en het vrijmaken van de kraan. De huidige segmenten, met een eenheidsgewicht van 330 ton, werden vervolgens opeenvolgend uitgekraagd met behulp van een hefbok. Om het meteorologische risico tijdens de bouw te beperken, werd elk segment in 3 verschillende kortdurende fasen gemonteerd

  • hijsen en vastschroeven van de geprefabriceerde staalconstructie (90 ton).
  • installatie van mantels.
  • hijsen en installeren van prefab betonpanelen en voegen van de prefab betonplaten (6 x 40 ton).

Naast onze bijdrage aan de bouw van het staal-beton composietdek van de brug met twee pyloon, waren we ook verantwoordelijk voor de fabricage en montage van de betonnen pylonen van beide bruggen, kavel 1 en 2.

1.600 ton tuien om de structuur te ondersteunen

Het dek van de brug met twee pijlers was een 975 m lange drijvende structuur die alleen werd ondersteund door het Freyssinet PSS-kabelsysteem. De constructie lag in open zee en werd blootgesteld aan de zware omstandigheden van de Stille Oceaan. Dit vormde zowel tijdens de bouwfase als tijdens de hele levensduur van de constructie een grote uitdaging. De prestaties van het systeem en de geleverde duurzame technologie waren essentiële vereisten om de duurzaamheid van de constructie te garanderen. Ons kabelsysteem bestond uit 160 tuien, met eenheden 27, 31, 37, 48, 55, 61, 75 en 91. De kabels werden onderworpen aan vermoeiing en werden onderworpen aan een aantal testen. De kabels werden onderworpen aan vermoeiings- en waterdichtheidstests om de duurzaamheid van het hele systeem te garanderen. Om te voldoen aan de strenge criteria voor windstabiliteit werden voor de constructiefase 16 windstabiliteitskabels gebruikt. De Freyssinet-stutkabels werden uitgerust met de nieuwste dempingstechnologie om een logaritmische daling van respectievelijk 4% en 6% te bereiken. Hiervoor werden 132 interne radiale dempers (IRD) en 28 externe hydraulische dempers (EHD) gebruikt. Er werd een voorziening voor dissipatieve dwarsverbindingskabels gepland om alle toekomstige risico’s op de langste kabels (200 tot 250 m) te dekken.

Geoga bridge - positive impact

Een positieve impact

Naast de technische uitdagingen moest de projectlocatie ook voldoen aan de voortdurend evoluerende veiligheids- en kwaliteitsnormen van Freyssinet. De werf Busan-Geoje verzamelde alle technieken en expertise van Freyssinet op het gebied van kabelleggermontage, terwijl de upgrade-versie van kabelleggermontagecontrole werd gebruikt. Deel uitmaken van zo’n ambitieus project was zeer lonend, gezien de positieve impact op het gebied van kostenbesparingen en milieubehoud. De weg verkort namelijk de afstand tussen Geoje Island en Busan met ongeveer 60 kilometer en verkort de reistijd tot één uur, wat resulteert in minder verkeersvervuiling.

Heb je een project?

Onze lokale experts helpen je bij het realiseren van je project dankzij ons grote aanbod aan oplossingen.
Find us

Neem contact met ons op

Heeft u een vraag over onze oplossingen of heeft u al een project in gedachten? Wanneer u onderstaand formulier invult, nemen we zo snel als mogelijk contact met u op.