De ongeplande sluiting van Hammersmith Flyover, langs een drukke snelweg in West-Londen, markeerde het begin van een groot project. Het bouwwerk moest weer op volle sterkte worden gebracht en de levensduur ervan verlengd. Bezorgdheid over de toestand van de bestaande voorspankabels in de 50 jaar oude betonnen segmentkokerbrug leidde ertoe dat deze in 2011 werd afgesloten voor al het verkeer.

  • Naam van de eigenaar
    Transport for London
  • Naam van de cliënt
    Costain
  • Opleveringsdatum van het project
    Oktober 2015
  • Samenwerkingspartners
    Main contractor: Costain
    Consulting engineers: Ramboll & Parsons Brinckerhoff
    Checking engineer: Cowi (formerly Flint & Neill)
Hammersmith flyover - London

Een stedelijke werkplek

Dankzij een noodreparatiecontract kon het viaduct, dat zich op de belangrijkste snelwegroute van Heathrow Airport naar het centrum van Londen bevindt, op tijd voor de Olympische Spelen van 2012 worden heropend. Maar vervolgens was een uitgebreidere interventie nodig om de toekomst van het land op lange termijn veilig te stellen.

De standaardaanpak voor een dergelijke operatie is relatief eenvoudig. De specifieke omstandigheden en omgeving van Hammersmith Flyover vereisten echter een heroverweging door het team van gespecialiseerde onderaannemer Freyssinet. Het viaduct voert de snelweg over een druk knooppunt. Hier strijden lokale wegen, buslijnen en voetpaden om ruimte rond commerciële gebouwen, metro’s en een metrostation. Het behouden van de doorgang voor voertuigen onder het viaduct was net zo cruciaal als de veiligheid van het verkeer bovenop het viaduct.

Voorspansysteem

Het project omvatte het ontwerp en de installatie van een reeks nieuwe voorspankabels. Binnen de kokerligger werden zes conventionele spankabels, elk bestaande uit 37 strengen met een lengte tot 385 meter, toegevoegd. Dit leverde ongeveer tweederde van de benodigde capaciteit op. Deze werden aangevuld met kortere strengen die vanwege ruimtegebrek binnen de constructie aan de onderzijde van de brug moesten worden bevestigd.

 

  • 156
    Externe voorspankabels
  • 192
    Prefab blisters van vezelversterkt beton
  • 54
    Interne afwijkingen
Precast blisters using ultra-high strength fibre-reinforced concrete

Geprefabriceerde blisters met vezelversterkt beton met ultrahoge sterkte

Het gebruik van conventionele stalen of betonnen blisters om nieuwe voorspankabels aan de buitenkant van de kokerliggers te bevestigen werd ongepast geacht. De vereiste omvang zou de verkeershoogte hebben verstoord, onredelijke onderhoudseisen gecreëerd, of beïnvloedde de esthetiek van de constructie.

De oplossing was om de blisters te prefabriceren met ultrasterk vezelversterkt beton in plaats van de standaardmaterialen. Dit betekende dat ze kleiner konden worden gemaakt, waardoor ze ter plaatse gemakkelijker te hanteren waren. Ook werd de impact op de vrije ruimte onder de constructie verminderd.

 

Plug and play voorspansysteem

Maar zelfs met kleinere elementen was de installatie een uitdaging. Blisters moesten over de hele lengte van de onderkant van het viaduct worden vastgezet en kabels moesten worden opgetrokken en gespannen. Een van de belangrijkste projectdoelstellingen van Transport for London was het beperken van de hinder voor het verkeer, de bewoners en lokale bedrijven. Alle werkzaamheden moesten van onderaf of binnenin de kokerbalkconstructie worden uitgevoerd. Wegafsluitingen waren slechts voor een paar uur per nacht toegestaan.

Met dat in gedachten stelde Freyssinet een ‘plug and play’-systeem voor dat de toegangseisen tot het absolute minimum beperkt. In plaats van de conventionele oplossing met groutkanalen werden afzonderlijk omhulde strengen één voor één geïnstalleerd en onder spanning gezet tijdens het opzetten. Hierdoor werden groutwerkzaamheden boven het rijdende verkeer geëlimineerd en was er ook geen druk meer om de hele kabelinstallatie vóór het einde van de nachtelijke sluiting te voltooien.

Hammersmith - Plug and play post-tensioning system
Hammersmith - Custom-designed blister handlers

Op maat ontworpen blisterhandlers

Er zijn vier op maat ontworpen ‘blisterhandlers’ ontwikkeld voor gebruik op de locatie. Ze konden op een schaarlift of verreiker worden gemonteerd en hadden een meerassige besturing om de blisters op hun plaats te manoeuvreren. De substantiële investering in het ontwerp en de aanschaf van deze eenheden heeft zijn vruchten afgeworpen. We hebben de installatietijd van de blisterverpakking teruggebracht van 15 dagen naar slechts drie uur.

In situ injectie

Een andere lastige operatie was het maken van de bijbehorende steunplaten in de kokerbalk, waaraan de blisters werden bevestigd. Er was geen ruimte om prefabelementen te manoeuvreren, dus moesten deze platen ter plaatse worden gestort met ultrahoogwaardig vezelversterkt beton. Het materiaal kan echter niet worden gepompt zonder de structurele eigenschappen ervan aan te tasten. Daarom ontwikkelde Freyssinet gespecialiseerde apparatuur, die als een hydraulische injectiespuit fungeerde en het beton tot 9 meter boven het maaiveld op zijn plaats injecteerde.

Hammersmith-Internal-post-tensioning system

Freyssinet bracht aanzienlijke technische expertise naar het projectteam met op maat gemaakte en innovatieve oplossingen. Op het gebied van methodologie, materialen en apparatuur. Waardoor de behoefte aan werk op locatie aanzienlijk verminderden, het risico op bouwfouten en programma’s verminderden en de succesvolle renovatie van dit cruciale onderdeel van de Londense infrastructuur verzekerden.

Barry WOODMAN -  
Programma Directeur, Costain

Heeft u een project?

Onze lokale experts helpen u met een breed scala aan oplossingen
Find your local contact

R&D en innovatie

Onze innovatiestrategie weerspiegelt onze ambitie: oplossingen bieden die voldoen aan de behoeften van onze klanten, en die bovendien duurzamer en milieuvriendelijker zijn.
Discover our R&D vision