De verbreding van het Albertkanaal, een belangrijke scheepvaartverbinding tussen de Belgische steden Antwerpen en Luik, leidde tot de vervanging van een oude boogbrug bij Kanne door een moderne zelfverankerde hangconstructie.

  • Eigenaar
    Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Departement Leefmilieu en Infrastructuur Afdeling Maas en Albertkanaal
  • Klant
    Victor Buyck Staalbouw
  • Leveringsdatum
    2005
  • Partners
    General contractor: THV Herbosch Kiere Antwerpse Bouwwerken - Louis Duchêne
    Consultant: IV-INFRA
    Technical inspection service: Seco
Kanne suspension bridge Belgium

Laag profiel voor Kanne hangbrug

De keuze van het brugtype was ongebruikelijk voor zo’n korte overspanning. Maar op deze manier kon er een voldoende ondiep dekprofiel worden gerealiseerd om de vereiste doorvaarthoogte te bieden, zonder dat er hellingbanen nodig waren. Het was de eerste brug van dit type die in België werd gebouwd sinds de jaren 1960. De eigenaar was er duidelijk over dat de levensduur van de hoofdkabels van groot belang was. Ze wilden er zeker van zijn dat de levensduur die van een standaard tuibrug zou evenaren of overtreffen.

 

Keurmerk

Traditioneel worden kabels voor hangbruggen met korte overspanningen gemaakt van gesloten spiraalkabels. Maar Freyssinet stelde voor om zijn gepatenteerde Cohestrand te gebruiken. Het ontwerp zorgt ervoor dat de meervoudige corrosiewerende barrières van het product intact blijven op de plekken waar ze door de ophangkragen lopen.

Kanne suspension bridge using Cohestrand
Kanne suspension bridge cohestrand

Opschalen

Hoewel Cohestrand al eerder was gebruikt voor een kleine hangbrug in Frankrijk, was dit het eerste prototype op ware grootte voor gebruik als hoofdkabel. Een bundel van 75 strengen werd gebruikt om elk van de twee dragende kabels te vormen, verankerd aan de toppen van de 25 m hoge torens. Er werd een speciaal kraagontwerp ontwikkeld voor de verbinding van de hangers met de hoofdkabels. De drievoudige beschermingsbarrière van Cohestrand – galvanisatie van de draad zelf, een zelfklevend polymeer dat rond en in de holtes tussen de draden wordt geïnjecteerd, en een HDPE-mantel die wordt geëxtrudeerd en aan de streng wordt gehecht – geeft de kabel een potentiële levensduur van 100 jaar, met een garantie van minimaal 10 jaar. Een test op ware grootte uitgevoerd op een deel van de hoofdkabel toonde aan dat de schuifweerstand van de kraag de vereisten voor deze toepassing overtrof.

Controle op de grond

Een ander onconventioneel element van het project was de montagemethode. Terwijl het dek op tijdelijke steunen werd gebouwd, werd de kabel volledig op de grond gemonteerd met de kragen vastgeklemd voordat hij op zijn plaats werd gehesen. Dit was alleen mogelijk omdat de achteroverspanningen niet waren opgehangen en de hoofdkabel alleen tussen de twee torens liep. In de achteroverspanningen werden twee tuien aangebracht om de belastingen van de hoofdoverspanning te compenseren. Volledig geprefabriceerde hangers werden vervolgens aan de kragen bevestigd en op het dek verankerd.

Kanne suspension bridge

De innovatieve aanpak voor dit project was mogelijk omdat de eigenaar van de brug, de consultant en de technische controle-expert allemaal enthousiast waren over de voorgestelde technologie. Er was een zeer constructieve communicatie tussen Freyssinet en andere belanghebbenden voor het specificeren, testen en controleren van de conformiteit van deze innovatieve hangkabels. De succesvolle uitvoering van dit project zou niet mogelijk zijn geweest zonder de nauwe en vruchtbare samenwerking tussen het ontwerpteam en het bouwteam

Bart DEGREEF  
Algemeen directeur, Freyssinet België

Heb je een project?

Onze lokale experts helpen je bij het realiseren van je project dankzij ons grote aanbod aan oplossingen.
Find your local contact

Neem contact met ons op

Heeft u een vraag over onze oplossingen of heeft u al een project in gedachten? Wanneer u onderstaand formulier invult, nemen we zo snel als mogelijk contact met u op.