Vanwege de hoge seismische en windactiviteit rond de Golf van Korinthe is de Rio-Antirriobrug waarschijnlijk een van de meest bewaakte bruggen ter wereld. Het Freyssinet-verblijfskabelsysteem wordt speciaal geïnspecteerd en regelmatig onderhouden, zodat elk mogelijk probleem vooraf wordt opgemerkt en een oplossing wordt uitgevoerd.

  • Dealer
    Gefyra SA
  • Leveringsdatum
    2022
  • Partner
    Sixense voor bewakingssystemen
Greece - Rio Antirrio bridge

De langste tuibrug ter wereld in die tijd

Deze 2.252 m lange tuibrug bestaat uit drie hoofdoverspanningen van 560 m en twee zijoverspanningen van 286 m, gedragen door vier pylonen op een hoogte van 140 m. De 368 tuien, die een halve waaier vormen, liggen in twee schuine standen, met hun onderste bevestigingspunten op het dek en hun bovenste op de kop van de pylonen. Elke tuikabel bestaat uit 40 tot 72 parallelle, gegalvaniseerde strengen die afzonderlijk worden beschermd door een geëxtrudeerde laag HDPE en een buitenste HDPE-koker

Voorzieningen voor seismische bescherming

Langere kabels zijn uitgerust met pendelende externe dempers met slagbegrenzers om schade tijdens seismische actie te voorkomen en door de wind veroorzaakte trillingen tegen te gaan. De verankeringen worden beschermd met een speciaal voor de brug ontworpen paraseismische deviator. Deze laat de kabel vrij bewegen onder normale bedrijfsomstandigheden, maar fungeert als geleider met een gecontroleerde bocht tijdens seismische actie. Op dat moment isoleren zij het verankeringssysteem van hoekafwijkingen en buigspanningen die tijdens een extreme aardbeving waarschijnlijk de rekgrens van de strengen zouden bereiken.

Greece - Rio Antirrio bridge Stay cable system

Een door Freyssinet gecoördineerd onderhoudsplan voor de lange termijn

Freyssinet heeft een onderhoudsplan ontwikkeld dat bepaalt welke elementen van de kabels gedurende de verwachte levensduur van 120 jaar van de brug moeten worden geïnspecteerd. Dit onderhoudsplan verdeelt ook de taken tussen Freyssinet en Gefyra SA. De inspecteurs van Gefyra zijn belast met de jaarlijkse visuele inspectie van het tuikabelsysteem en Freyssinet levert technische bijstand en materiaal voor elke gespecialiseerde inspectie. Als tijdens een reguliere inspectie een belangrijke onverwachte gebeurtenis wordt ontdekt, zoals tekenen van corrosie, worden onmiddellijk corrigerende maatregelen genomen. Naast de inspectie op het terrein heeft Gefyra door zusteronderneming Sixense ontwikkelde monitoringsoftware geïntegreerd, die meer dan 80 sensoren bevat, waaronder versnellingsmeters op het dek, de pylonen en de tuien. >> Meer informatie over de omvang van de werkzaamheden van Sixense  Het goede nieuws is dat uit de inspectie van 2022 blijkt dat de brug over het geheel genomen in zeer goede staat lijkt te zijn.“Er werden kleine corrosieplekken opgemerkt op enkele accessoires van onderdelen met schroefdraad, die altijd het moeilijkst te coaten zijn voor maritieme omgevingen, maar niets onverwachts gezien de blootstelling en het feit dat we nu meer dan 17 jaar na de installatie zijn“. Legt Réka Szécsényi uit.

  • 2
    Jaren tussen elke gespecialiseerde inspectie door Freyssinet
  • 10%
    Percentage ankerpunten dat bij elke inspectie wordt onderzocht
  • 2024
    Datum waarop alle ankers sinds hun installatie ten minste eenmaal zijn onderzocht.

Dankzij regelmatige inspectie en een duidelijk controlespoor wordt elk probleem meteen aangepakt. Het onderhoud, het opnieuw coaten en de inspectie worden door de concessiehouder goed opgevolgd en aangezien de brug was uitgerust met verschillende hoogwaardige systemen en verfijningen, wordt dit een mooie bron van feedback voor corrosiecoatings en -aanpak.

Reka SZECSENYI  
Projectmanager bij Freyssinet Afdeling Grote Projecten

Corrosie-inspectie van verankeringen

Het brugkabelsysteem is zo ontworpen dat als een streng gecorrodeerd is, deze afzonderlijk kan worden vervangen zonder dat de hele kabel hoeft te worden verwijderd of vervangen. De strengen worden afzonderlijk beschermd door drie lagen en de buitenleiding vormt de vierde. De kabels worden regelmatig op corrosie gecontroleerd tijdens de tweejaarlijkse periodieke inspectie. Een van de werkzaamheden bestaat erin de ankerpunten te openen om de was rond de uiteinden van de hooggegalvaniseerde strengen en het spieblokkadesysteem te verwijderen en te controleren op corrosie. Om de nieuwe was opnieuw in de verankeringen te spuiten, worden speciale verwarmingsbanden en -platen gebruikt en een pomp die wij voor de inspectie leveren.

Greece - Rio Antirrio bridge Anchorages inspection
Cable lightning protection system - Greece Rio Antirrio bridge

Inspectie bliksembeveiligingssysteem

Een ander element dat veel aandacht verdient is het bliksembeveiligingssysteem, dat in 2008 werd geïnstalleerd na een sterke blikseminslag op de tuien in 2005. De controle van de belasting in de kabels, de krachten van de naspanningsstaven op het dek en de verankeringen van de masten maakten deel uit van de regelmatige inspectie.

Neem contact met ons op

Heeft u een vraag over onze oplossingen of heeft u al een project in gedachten? Wanneer u onderstaand formulier invult, nemen we zo snel als mogelijk contact met u op.