Onze klant had in eerste instantie overwogen om de brug te bouwen met de gebalanceerde cantileverbouwmethode. Dit vanwege de topografische omstandigheden en beperkingen die inherent zijn aan de tunnels. Het was niet mogelijk om de brug bergafwaarts te lanceren. Het strakke tijdschema, de kosten en de innovatieve aanpak van Freyssinet zorgden ervoor dat de uiteindelijke keuze is gevallen op de Incremental Launching Method. Deze kon worden aangepast om het lanceren van de brug bergopwaarts mogelijk te maken. Terwijl de brug bestond uit twee parallelle rijbanen, bestonden de dekken uit voorgespannen cellige kokerliggers die op twee pijlers waren bevestigd.

  • Eigenaar
    Ministerie van Vervoer in Turkije
  • Klant
    KOLIN Bouw
  • Leveringsdatum
    2018
Cayirköy Environmental challenges - Incremental launching

Milieu-uitdagingen

Het Cayirköy viaduct, gelegen naast de stad Izmit, aan de Marmara Zee, maakt deel uit van de Noordelijke Marmara snelweg. Het is een groot Turks project van 431 km snelwegen in de regio Istanboel. De verkeersstroom in het overvolle gebied van Istanboel moet hiermee worden verlicht. Ook moet het westen van het land worden verbonden met de stad en de nieuwe luchthaven. Het viaduct ligt in een ongunstige geografische omgeving en er is een aanzienlijke helling van -2,8%. Daarnaast moest er rekening worden gehouden met de aardbevingsbelastingen.

De bouwmethode heroverwegen

Terwijl de dekken meestal bergopwaarts worden gelanceerd, werd besloten om de viaductdekken bergafwaarts te lanceren. Dit vanwege ruimtegebrek, omdat ze te dicht bij de zijtunnel van Ankara lagen. Deze ongebruikelijke configuratie vereiste het specifieke ontwerp van een remsysteem om het dek tijdens de stopfasen te blokkeren. Zo wordt voorkomen dat het zou wegglijden door het eigen gewicht en onverwachte bewegingen als gevolg van aardbevingen. Maar het wordt ook gebruikt om het tijdens de lanceringsfasen tegen te houden. Het remsysteem zou in beide richtingen werken, d.w.z. bergopwaarts en bergafwaarts, door de lanceer- en remstrengen voor te belasten. In bepaalde fasen zou het dek op vaste pijlers kunnen worden geblokkeerd met behulp van platen met hoge wrijving.

Cayirköy viaduct - Preparation for the incremental launching method

Voorbereiding en controles, de belangrijkste succesfactoren van de stapsgewijze lanceringsmethode

De grondige voorbereiding speelde ongetwijfeld een grote rol bij de effectieve uitvoering van het project: een nauwkeurig ontwerp en zorgvuldige planning zorgden ervoor dat controles slechts kleine aanpassingen tot gevolg hadden. Daarbij was het soepele verloop van de operatie in elke fase gemakkelijk te controleren. De lanceringsfasen vereisten controle van de meting van de positie van het dek zowel aan het begin als aan het einde van elke lancering. Maar ook meting van de verplaatsing van de pijlers in de lengterichting en controle van de lanceringskrachten om problemen met glijblokken of vijzels te voorkomen.

Stopfases hielden controle in van de positie en het niveau van de gietbalken, de segmentlengte, de zetting van tijdelijke steunen en het niveau van het dek bij elke pier. Het niveau van de gietbalken was een belangrijke parameter om regelmatig in de gaten te houden. Dit omdat een verandering scheuren in het dek zou kunnen veroorzaken. Daarom waren de gietbalken ontworpen om in hoogte verstelbaar te zijn.

Waardevolle tijd- en kostenbesparingen van de incrementele lanceermethode

Een groot voordeel van de incrementele lanceermethode blijft de eenvoudige uitvoering en de minimale benodigde apparatuur. Daarom werden de meeste onderdelen van een eerder project (KMO1) hergebruikt en aangepast aan de belangrijkste kenmerken van de viaducten

  • De lanceerneus werd volledig herberekend en licht aangepast om zich aan te passen aan de verticale krachten die erop worden uitgeoefend. Deze waren hoger dan die waarmee in het oorspronkelijke ontwerp van het vorige project rekening werd gehouden.
  • Van de benodigde vier trekstangen werden er twee hergebruikt en de twee andere aangepast (400 mm langer), omdat het linkerdek een verticale bocht aan het uiteinde had, waardoor de dekhoogte toenam.
  • Tijdelijke lagers, de laatste lanceerinrichting en geleider – om het dek dwars te geleiden tijdens de lanceringsfase (wind en kromming van het dek) en de stopfase (wind en aardbeving) – werden ook allemaal hergebruikt van een ander project.

Door deze aanpassingen konden we zowel de kosten als de fabricageplanning van de belangrijkste tijdelijke apparatuur beperken. Om de totale bouwtijd te beperken, werden de twee parallelle rijbanen tegelijkertijd gelanceerd. De dekken werden gefabriceerd in een prefab-werf achter het landhoofd en georganiseerd in een gietzone. Hier kon het gewapend betonnen dek worden gegoten en gedeeltelijk voorgespannen. Er was tevens een bufferzone, waar de volledige voorspanning werd aangebracht die nodig was voor het te water laten. Uiteindelijk werd op de bouwplaats een efficiënte constructiecyclus van 5 dagen voor een halve overspanning bereikt.

  • 27,300t
    Dekgewicht
  • 1,496m
    Lengte twee dekken
  • 1,850m
    Horizontale straal
  • -2.83%
    Langshelling (lancering bergafwaarts)
  • 160t
    Langshelling (lancering bergafwaarts)

Bij Freyssinet zien we uitdagingen altijd als kansen. Dit is typerend voor de echte Freyssinet-geest die ons elke dag drijft. Cayirköy was uniek in zijn soort, met een beperkt prefab-terrein en een aanzienlijk zwaar dek dat bergafwaarts moest worden gelanceerd. We slaagden erin het viaduct te bouwen dankzij goed teamwerk met de technische afdeling van Freyssinet. Ik ben er trots op bij dit project betrokken te zijn!

Baran KURUTEPE  
Directeur Speciale Projecten

Heb je een project?

Onze lokale experts helpen je bij het realiseren van je project dankzij ons grote aanbod aan oplossingen.
Find your local contact

Ontdek andere referenties

Neem contact met ons op

Heeft u een vraag over onze oplossingen of heeft u al een project in gedachten? Wanneer u onderstaand formulier invult, nemen we zo snel als mogelijk contact met u op.