In het kader van de ontwikkeling van een voetgangerstunnel deed de CRT-HAMEL Company een beroep op de teams van Freyssinet Canada. Het metrostation Vendôme verbindt het McGill University Health Centre (MUHC) onder de spoorlijn van de Canadian Pacific Railway in Montreal. Zo werd voor het eerst in Noord-Amerika, de constructie van de structuur door Autoripageâ uitgevoerd.

 

 

  • Eigenaar
    Canadese Pacific
  • Klant
    CRT-Hamel
  • Leveringsdatum
    2019

Een Autoripage als op wielen

Zestig uur! Zo lang deden de operatoren van Freyssinet Canada erover om een betonnen spoorbrug van 650 ton onder de lijn van de Canadian Pacific Railway te plaatsen en kon het verkeer worden hervat. Doel: een dure tijdelijke omleiding voor het spoorverkeer vermijden. De ingenieurs van Freyssinet stelden op basis van de resultaten van een nauwgezette dimensioneringsstudie aan CRT-Hamel voor om een bouwtechniek te gebruiken die nog nooit eerder in Canada was gebruikt: Autoripageâ. Bij deze spectaculaire operatie wordt een structuur gebouwd op een prefab-terrein en vervolgens verplaatst naar de uiteindelijke locatie. Het belangrijkste voordeel: een snelle handelingstijd om de impact op het verkeer tot een minimum te beperken. Op deze manier werd de betonnen spoorbrug van 14 m lang en 8 m breed gebouwd op een twintigtal meter van het te overbruggen talud en van de sporen. Er vond geen enkele verkeersonderbreking plaats tot de dag zelf van de schuifoperatie.

  • 8h
    Duur van Autoripage-bewerkingen (uren)
  • 650t
    Totaal gewicht van de constructie (ton)
  • 1.8m
    Afstand die de structuur per uur aflegt (meter)
Vendome-Tunnel-autoripage-Canada-Sliding

Details van het schuiven

Een schuifplaat met zijsteunen, gegoten tussen de structuur en de te berijden sporen, zorgt voor de geleiding. De beweging wordt uitgevoerd door duwbokken van 1000 ton, ontwikkeld door onze Zwitserse dochteronderneming HEBETEC. Bevestigd aan de uiteinden van een horizontale verdeelbalk die op de achterkant van het frame rust, werken ze op twee kabellijnen die verankerd zijn aan het uiteinde van de plaat om de constructie geleidelijk te slepen. Om de wrijving te verminderen wordt onder druk onder de funderingsplaat een smeermortel op basis van bentoniet geïnjecteerd. Dankzij de voorrand in de vorm van een skischop glijdt deze naar zijn doel, eerst op de geleidingsplaat en daarna direct op de grond rond de spoorbeddingen. Het gebruik van een algemene fundering maakt een zeer goede verdeling van de belasting mogelijk met een gemiddelde druk die niet hoger is dan die van een schoenzool, waardoor de techniek op veel terreinen toepasbaar is.

Centimeternauwkeurige geleiding

Een centrale besturingseenheid voor de vijzels zorgt voor zijdelingse geleiding tot op een centimeter nauwkeurig door middel van een laservideosysteem dat de 3D-positie in realtime doorgeeft. De hoogte wordt nauwkeurig aangepast met een graafmachine die is uitgerust met een baggerschop om een perfecte planimetrie te garanderen. Na acht uur manoeuvreren om zo de tunnel te positioneren, konden de technici de spoorbeddingen opnieuw opbouwen en de spoorbalken leggen om de operatie af te ronden.

Vendome-Tunnel-autoripage-Canada-monitoring

Deze vrij technische operatie werd uitgevoerd met een zeer goede operationele controle, dankzij onze samenwerking met de teams van Freyssinet France en Hebetec, die deze techniek de afgelopen 25 jaar meer dan 250 keer hebben getest.

Martin Duroyon  
Directeur van Freyssinet Frankrijk - Rhône-Alpes (voormalig directeur van Freyssinet Canada)

Vind ons

Onze lokale experts helpen je bij het realiseren van je project dankzij ons grote aanbod aan oplossingen.
Find your local contact

Neem contact met ons op

Heeft u een vraag over onze oplossingen of heeft u al een project in gedachten? Wanneer u onderstaand formulier invult, nemen we zo snel als mogelijk contact met u op.