Het Tuen Mun-Chek Lap Kok (TMCLK) project zorgde ervoor dat Lantau Island werd verbonden met het kunstmatige eiland Honk-Kong Boundary Crossing Facilities. Dit werd gedaan door een 10 km lang viaduct over zee en verschillende prefab segmentbruggen. Het was een onderdeel van de mega-ontwikkeling van de Hong-Kong-Zhuhai-Macau Link.

 

 

 

  • Naam van de eigenaar
    Departement Snelwegen van Hongkong
  • Algemene aannemer
    Gammon Bouw Limited
  • Leveringsdatum
    November 2018
Oplossing op maat

De veelzijdige uitrustingsoptie

Om tegemoet te komen aan de beperkingen van de klant, stelde Freyssinet voor om zowel heffframes als lanceerplatforms te gebruiken. Het voordeel van de lanceerplatforms lag in hun capaciteit om zichzelf van pijler naar pijler te verplaatsen zonder impact op de grond eronder. Terwijl het ook mogelijk was om segmenten ver van hun bestemming op te halen en op te richten op de uiteinden van de uitkragende bruggen die werden opgericht. De mogelijkheid om prefab segmenten te vervoeren zonder het verkeer te hinderen was een van de belangrijkste aspecten van het project. Aangezien snelwegen en MTR de belangrijkste toegangen waren tot de stad Tuen Mun en de internationale luchthaven van Hongkong. Daarom werden twee stalen portalen van 1000 ton van 200 meter elk speciaal ontworpen om te kunnen worden gebouwd met behulp van de cantilever- en de spanwijzermethode. Deze methoden waren het meest geschikt om de eindoverspanningen van het viaduct te bouwen. De portalen konden segmenten tot 120 ton en overspanningen tot 123 meter monteren. Hijsframes werden ontworpen om segmenten tot 180 ton en overspanningen tot 200 meter te monteren

  • 2,652
    Totaal aantal prefab segmenten
  • 6,600t
    PT-materiaal gefabriceerd, geleverd, geïnstalleerd, belast en gevoegd (ton)
  • 900t
    Zwaarste eindoverspanning die door het portaal moet worden gedragen (ton)
  • 80m
    Langste cantileverbreedte bereikt door het portaal tijdens lancering (meter)
  • 320
    Freyssinet-team op hoogtepunt

Operationele uitmuntendheid

Hoewel de montage complex is, is het portaal een krachtig apparaat dat een paar segmenten in een enkele uren kan monteren. Omdat de apparatuur volledig autonoom is, kon de bouwcyclus van de segmenten worden opgesplitst in korte perioden. Aangepast aan de korte verkeersonderbrekingen die door Highways en MTR werden toegestaan

De segmenten werden vastgezet met voorgespannen staven

In een tijdsbestek van 3 uur moesten we segmenten boven rijbanen monteren en vastzetten. De segmenten werden vastgezet met voorspanningsstaven voordat de cantilever PT-tuidraden werden geïnstalleerd. Dit zorgde voor een volledig veilig en gecontroleerd proces dat voldeed aan de hoge veiligheidsverwachtingen van de Highways en MTR voor werkzaamheden die boven het verkeer worden uitgevoerd.

TMCLK link - balanced cantilever erection with launching gantry and post-tensioning bars
TMCLK link - deck geometry control - launching gantry

Controle van de dekgeometrie

Tijdens de montage van de gebalanceerde cantilevers bevinden de steunen van de gantry zich op de pijlers. De cantilevers worden niet beïnvloed door aanzienlijke tijdelijke werkbelastingen. Hierdoor kan de geometrie van het dek beter worden voorspeld en gecorrigeerd. Aangepaste bekistingen die volledig door de lierwagens van de gantry worden bediend, werden gebruikt om de opening tussen twee opeenvolgende cantilevers te dichten. Een hydraulisch verstelsysteem op maat dat naar de opeenvolgende cantileverkoppen loopt, werd gebruikt om de uitlijning nauwkeurig af te stellen en te vergrendelen voordat het beton werd gestort.

Intensieve montage met voorspanstaven

De gegoten vlakken van de segmenten werden verlijmd met epoxy. Vervolgens werden ze met voorspanstaven aan de vorige bevestigd, dit met behulp van betonnen blisters die op elk segment werden gegoten. Bij elk geplaatst paar segmenten werden cantilever-pezen aangespannen, die van de ene punt naar de andere door de bovenplaat van het dek gingen. Wanneer twee opeenvolgende cantilever-overspanningen voltooid waren, werden ze op de middenoverspanning met elkaar verbonden door een betonnen steek. Uiteindelijk, toen de eindoverspanningen van het viaduct volledig verbonden waren, kon de externe voorspanning worden geïnstalleerd. Deze externe tuien die de volledige lengte van het viaduct overbruggen binnen de segmentdozen zouden de uiteindelijke sterkte aan het viaduct geven. 13C15 en 19C15 eenheden werden gebruikt voor interne PT en 31C15 eenheid voor externe PT.

TMCLK link - post-tensioning bars
TMCLK link - balanced cantilever erection with launching gantry

Een logistieke uitdaging

Duizenden segmenten moesten worden opgebouwd en tonnen voorspankabels moesten worden gespannen op verschillende viaducten met verschillende methodes en apparatuur. Elke methode was specifiek en vereiste deskundige teams. We hadden tot 11 montagefronten die dagen en nachten actief waren om de productiedoelstelling en logistieke beperkingen aan te kunnen. Elk segment moest specifiek worden voorbereid op zijn bestemming (installatie van collectieve bescherming, verbindingen van spreidbalken, tijdelijke PT-balken, enz.). Freyssibalken met een diameter van 40 mm en 50 mm zijn gebruikt om alle tijdelijke PT uit te voeren. Elke teamactiviteit was cruciaal en werd daarom uitgevoerd via een streng proces dat traceerbaarheid en volledige kwaliteitscontrole mogelijk maakte.

We wisten dat we aan een uitdagende klus begonnen door de omvang en complexiteit ervan; maar pas als je een volle dag neemt om elk van de 11 werkfronten te bezoeken, realiseer je je de werkelijke omvang en het belang van de logistiek op een viaduct dat een belangrijke snelweg, Airport Express Rail en een aanzienlijk deel van de zee kruist!

Michel Monballiu  
Algemeen directeur, Freyssinet Hong-Kong

Een volledig scala aan deskundige vaardigheden

Om aan de productiviteitseisen van het project te voldoen, werden gespecialiseerde Freyssinet-teams aangetrokken voor alle aspecten die bij een dergelijke constructie komen kijken

  • een lanceerteam dat belast is met de bediening van de uitrusting en de montage van de segmenten
  • hijsframe-team belast met de bediening van de uitrusting en de montage van de segmenten
  • team voor de montage van bekistingen en het betonstorten
  • Post-tensioning (PT) team belast met de continuïteit PT, externe PT en algemene voegwerkzaamheden

Er werd ook een ander team samengesteld om de hoofdaannemer te ondersteunen bij de montage van het landhoofdsegment. De positionering van het landhoofdsegment was cruciaal voor de toekomstige uitkragende geometrie en moest tot op de millimeter nauwkeurig worden uitgevoerd. Dit werd bereikt met hydraulica op schuifkasten waarmee de landhoofdsegmenten in 3 dimensies konden worden afgesteld. Het team voltooide uiteindelijk de bouw van het viaduct door de lagers op de pieren aan het einde van de overspanning te installeren en te voegen nadat de externe PT was uitgevoerd.

TMCLK team

Ontdek andere referenties

Heb je een project?

Onze lokale experts helpen je bij het realiseren van je project dankzij ons grote aanbod aan oplossingen.
Find your local contact

Neem contact met ons op

Heeft u een vraag over onze oplossingen of heeft u al een project in gedachten? Wanneer u onderstaand formulier invult, nemen we zo snel als mogelijk contact met u op.