Dit bouwwerk maakt deel uit van een infrastructuurproject dat een nieuwe grenspost met China en de Fanling-snelweg met elkaar verbindt. Het project omvat:

  • De verbreding van de snelweg over 1 km
  • De afbraak van de Kiu Tau-brug
  • De renovatie van de Kiu Tau-voetgangersbrug
  • De omleiding van de Tai Wo East en West-wegen en de bijbehorende wegen
  • Schoonmaak- en landschapswerkzaamheden

Freyssinet stelde een geïntegreerde oplossing voor die bestond uit het ontwerp, de levering en installatie van speciale en tijdelijke uitrustingen en de uitvoering van de vrijdragende bouwmethode met hijsinstallatie.

Foto’s door Cyrille Dupont

  • Eigenaar
    Hong Kong Civieltechnische Dienst Ontwikkeling
  • Algemene aannemer
  • Leveringsdatum
    2018
  • Partners van het project
    Ontwerper: Meinhardt
    Toezichthouder techniek: Aecom

De belangrijkste cijfers van het snelwegbouwproject van het knooppunt Lian Tang

Freyssinet stelde een geïntegreerde oplossing voor die bestond uit het ontwerp, de levering en installatie van speciale en tijdelijke uitrustingen en de uitvoering van de vrijdragende bouwmethode met hijsinstallatie. Dit buitengewone project vergde bijna 650.000 werkuren, ofwel 73.000 mandagen. Terwijl er op het hoogtepunt van de werkzaamheden 34 personeelsleden en 96 arbeiders in dienst waren en er niet minder dan tien verschillende nationaliteiten vertegenwoordigd waren. De installatie van segmenten, tot 70 ton per stuk, vond plaats over een periode van 36 maanden.

  • 3,500m
    Totale lengte (meter)
  • 1,322
    Aantal geprefabriceerde segmenten
  • 1,750t
    Totaal nagespannen materiaal (in ton)
Lian Tang highway erection - Hong Kong - Over rail traffic

Een locatie met aanzienlijke beperkingen

Omdat het onmogelijk was om de segmenten onder het viaduct te leveren, hadden onze teams geen andere keuze dan te werken boven een druk bovenliggend spoorwegsysteem (East Rail Line, ook bekend als de MTR). Over het spoor worden meer dan een miljoen passagiers per dag vervoerd en het vormt een verbinding met de Chinese grens. Dit betekende dat het verkeer ’s nachts slechts 2 uur kon worden stilgelegd, en meestal slechts één nacht per week. Tegelijkertijd moesten onze ingenieurs zorgvuldig het evenwicht tussen de twee parallelle bruggen bewaren om de spanningen in de pijlers te minimaliseren.

De inventiviteit van de Freyssinet-teams

Het enige dat het mogelijk maakte om het gebied boven de hoogspanningsinstallatie overdag vrij te houden van zwaar materieel, wat zowel de klant als de plaatselijke autoriteiten zeer geruststelde, was het gebruik van een hijsframe van het speciale type, op wielen, waarmee het segment aan de achterkant van de overspanning kon worden opgetild en over het dek kon worden vervoerd.

Deze uitrusting maakte zeer korte cycli mogelijk, door het segment te brengen, te installeren en het gebied te verlaten in minder dan 2 h 10 min. Het hijsframe was uitgerust met een zijwaarts verplaatsingssysteem om achtereenvolgens op de twee parallelle overspanningen te werken en het evenwicht van de structuur in de tijdelijke fase te garanderen.

Het gebruik van een hijsframe was de enige manier die het mogelijk maakte om het gebied boven de hoogspanningsinstallatie overdag vrij te houden van zwaar materieel. Zowel de klant als de plaatselijke autoriteiten waren zeer tevreden over deze oplossing. Het hijsframe, een speciaal type op wielen, tilde het segment aan de achterkant van de overspanning op en vervoerde het over het dek.

Indrukwekkende hardware

Om alle ervaren beperkingen te overwinnen en de planning te optimaliseren, gebruikten we een grote verscheidenheid aan hijsmiddelen

  • 1 hijsframe-eenheid van het speciale type, op wielen, capaciteit 65 ton
  • 1 paar standaard hefframes, op wielen, capaciteit 70 ton
  • Kabelvijzels (zwaar hijswerk), met behulp van het Hébetec-systeem
  • Meerdere mobiele kranen, tot een capaciteit van 750 ton
  • Meerdere rupskranen, tot een capaciteit van 500 ton
Lian Tang highway erection - Hong Kong - Lifting frame