Met zeven kenmerkende torens en een slank stalen brugdek vormt de historische brug een directe verbinding tussen Parijs en de Middellandse Zee. De snelweg A75 loopt hiermee over de vallei van de rivier de Tarn . Vanaf het moment van ontwerp tot de officiële opening betekenden het ontwerp en de bouw van het Viaduct van Millau een ongekende stap voorwaarts in de tuibrugtechnologie. Zelfs vandaag de dag zijn de prestaties nog grotendeels onovertroffen.

 

  • Eigenaar
    Compagnie Eiffage du Viaduc de Millau
  • Klant
    Eiffage Bouwmetalliek
  • Leveringsdatum
    December 2004
  • Partners
    Hoofdaannemer: Eiffage
    Ingenieur: SETEC
    Bouwkundig ingenieur: Bureau Greisch
    Ontwerper: Michel Virlogeux
    Architect: Heer Norman Foster

Kerncijfers Viaductproject Millau

Sinds de brug in 2004 voor het verkeer werd opengesteld, zweven voertuigen over de rivier de Tarn op een hoogte van 268 m boven de grond. Op het licht gebogen, orthotrope stalen brugdek dat zich bijna 2,5 km uitstrekt van de ene kant van de vallei naar de andere. De aerodynamische, slanke bovenbouw wordt ondersteund door in totaal 154 kabels van de zeven stalen torens die 87 m boven het wegdek uitsteken. De zes hoofdoverspanningen zijn elk 342 m lang, met 204 m lange zijoverspanningen aan elk uiteinde.

 

  • 2,460 m
    Lengte van de brug (342m spanwijdte)
  • 154
    Aantal kabels
  • 180 m
    Langste kabellengte
Millau Viaduct Worldwide Landmark

Wereldwijd herkenningspunt

De uiteindelijke vorm van de brug is nu een blijvend monument, dat over de hele wereld wordt erkend. De vaardigheden en technologie die werden gebruikt om de brug te ontwerpen en te bouwen, waren de state-of-the-art op het gebied van constructietechniek in die tijd. De constructie werd gebouwd als onderdeel van een tolweg voor concessiehouder Compagnie Eiffage du Viaduc de Millau en moest in slechts 39 maanden worden voltooid. Dat is een ongelooflijk kort programma voor zo’n baanbrekend ontwerp. Bij een dergelijke constructie lagen veel van de belangrijkste elementen op het kritieke pad, waardoor er weinig ruimte was voor fouten.

 

 

Een innovatieve constructiemethode met vrijdragende overspanningen

Om deze deadline te halen, stelde het ingenieursteam een innovatieve en gedurfde constructiemethode voor de bovenbouw voor. De bovenbouw werd in twee secties geassembleerd, één aan elke kant van de vallei. De secties werden geleidelijk over de betonnen pijlers en een reeks tijdelijke tussenpijlers gelanceerd. Om zo uiteindelijk in het midden van de overspanning over de rivier de Tarn samen te komen. De uitkragende overspanningen aan de voorkant van elke deksectie werden ondersteund door de helft van de kabelset van de stalen torenkappen. Deze waren op elke deksectie geïnstalleerd voordat de lanceringsoperatie begon.

Millau viaduct - cantilever spans
Millau Viaduct Stay cables - Maintenance of stay cables

Nieuw ontwerp dat het gebruik van permanente kabels tijdens de tewaterlating mogelijk maakt

Met het oog op efficiëntie en snelheid stelde Freyssinet voor om de permanente kabels zo te ontwerpen dat ze ook tijdens de tewaterlating konden worden gebruikt. Het was daarmee onnodig dat een set tijdelijke tuien moest worden geïnstalleerd en vervolgens vervangen. Dit had belangrijke en uitdagende gevolgen voor het werk, omdat de kabels voor de constructiefase met een zeer lage spankracht moesten worden geïnstalleerd. Bij de standaardinstallatie wordt ongeveer 30% van de uiteindelijke spankracht gebruikt. Hier was het aanvankelijke plan om ze met slechts 5% spanning te installeren. Dat is weinig meer dan het eigengewicht van de kabels. Zo kon de verandering in het profiel van het zeer flexibele dek op worden gevangen toen de lanceringsprocedure begon. Het bleek echter moeilijk om de strengen nauwkeurig te installeren met zo’n lage spankracht; in plaats daarvan werden ze geïnstalleerd met een nominale spanning van ongeveer 20% voordat ze werden ontlast tot het vereiste niveau.

Millau viaduct - anchors

Freyssinet ontwierp en installeerde ook speciale deviatievoorzieningen op zowel de toren- als dekankers. Dit werd gedaan om de integriteit van de kabels tijdens de lanceringsfase te ondersteunen en te beschermen. Nadat de eerste deklancering had plaatsgevonden, moesten de steunen ’s nachts worden aangepast voor de volgende verplaatsing. Dit alles in een zeer kort tijdsbestek van slechts zes uur. Na voltooiing van de deklancering werden de resterende torenkappen naar het dek getransporteerd en in positie gedraaid, voordat de hoofdfase van de kabelmontage begon. Dit betekende de mobilisatie van een enorme groep vakkundig personeel in meerdere teams. Zij werkten samen om deze kritieke activiteit in slechts twee maanden succesvol af te ronden.

Een duurzame structuur

De duurzaamheid van de kabelverankering was een belangrijk aandachtspunt voor de concessiehouder. Dit wordt bereikt door ontvochtigingssystemen in zowel de torens als het brugdek om corrosie te voorkomen. De focus van de eigenaar op duurzaamheid en de wens om de spankrachten in de kabelbomen te volgen, leidde tot de installatie van een instrumentatiesysteem dat de benodigde gegevens kon registreren en analyseren.

Millau-viaduct-cables

De bouw van het viaduct van Millau was een spannende uitdaging voor alle betrokkenen. Het was een kans voor de Freyssinet-teams om te laten zien dat ze in staat zijn een veelzijdige oplossing te bieden, die goed past bij de beperkingen van het project. De flexibiliteit van de Freyssinet-stutkabels was het juiste antwoord op zo’n veeleisende bouwmethode. Terwijl de zorg voor duurzaamheid ook een belangrijk onderdeel van het project was, om uiteindelijk te voldoen aan de toegenomen duurzaamheidseisen voor stutkabels. Tot slot is het de moeite waard om de zeer nauwe en constructieve samenwerking tussen de Freyssinet- en Eiffel-teams tijdens het kabelinstallatieproces te vermelden.

Manuel PELTIER  
Voorzitter en CEO van Soletanche Freyssinet (Projectmanager Viaduct van Millau voor Freyssinet, 2002-2004)

Heb je een project?

Onze lokale experts helpen je bij het realiseren van je project dankzij ons grote aanbod aan oplossingen.
Find your local contact