Voor de offshore locatie van het Hebron olieveld in Canada koos ExxonMobil voor de bouw van een platform dat geïnstalleerd is op een aparte Gravity Based Structure (GBS). Het platform is geplaatst in de Atlantische Oceaan op een diepte van 93 meter, 350 km uit de Canadese kust van Newfoundland. De imposante betonnen structuur is ontworpen om tot 1,2 miljoen vaten ruwe olie op te slaan.

  • Owner
    ExxonMobil
  • Main contractor
    Kiewit-Kværner Contractors (KKC)
  • Delivery date
    2016
  • Partners
    KKC EPC Contractor
    DNV Offshore Certification

Een offshore platform met enorme afmetingen

De op zwaartekracht gebaseerde structuur (gravity based structure – GBS) heeft een diameter van 130 m en een hoogte van 20 m. Het volledige bouwwerk is 93 meter hoog. Het heeft zeven compartimenten, omgeven door zeven ijswanden ter bescherming tegen ijsbergen.

De hoogte van de constructie en de keuze voor U-vormige spankabels voor de verticale voorspanning hebben geleid tot het gebruik van bijzonder lange spankabels. Deze zijn 140 m lang in de opslag- en buitencellen, en 234 m lang in de centrale kolom. De kanaalinjectiemethode werd speciaal samengesteld om een ​​perfecte vulling van het kanaal te garanderen, zonder holtes.

De strengen, bestaande uit elk 19, 22 en 31 strengen (en verankering met het Freyssinet C-Range verankeringssysteem), werden aan land geprefabriceerd. Dit gebeurde voordat ze naar de GBS werden getransporteerd door middel van een speciaal door Freyssinet ontworpen en vervaardigd apparaat.

Onshore en offshore voorspanningsoperaties

De eerste fase van de werkzaamheden, tot een hoogte van 27,5 meter, vond plaats in een droogdok. Vervolgens werd de Gravity Based Structure offshore gesleept om de constructie te voltooien, tot een hoogte van 72 m voor de opslagcellen en 125 m voor de schacht.

Deze operatie werd uitgevoerd met behulp van negen sleeppunten die aan de constructie waren bevestigd door middel van acht spanbanden van Freyssinet-pezen (12C15-verankeringen). Ook de meerankers werden met voorspankabels aan de constructie bevestigd.

Nauwe coördinatie en planning met KKC was noodzakelijk om de werkzaamheden uit te voeren wanneer het weer het toeliet, grofweg van april tot november. De meeste spanwerkzaamheden moesten in de laatste bouwfase worden uitgevoerd in een kort tijdsbestek dat begon in het voorjaar van 2016, vóór de deadline voor het hijsen van de topsides en de volgende winterperiode. Medio september moest er nog 1.500 ton voorspanning worden geïnstalleerd, op een totaal van 2.400 ton.” vertelt Rodolphe Degonse, voormalig manager van de Nuclear Oil & Gas Business Unit van Freyssinet.

Technische beperkingen

De tweede fase van de voorspanwerkzaamheden op zee was onderhevig aan een grote technische beperking: de infiltratie van zeewater door het hele beton. Freyssinet en KKC ontwikkelden een werkprocedure er een technische oplossing voor:

  • Verwijder bijtende middelen uit het voospankanaal voordat u de spankabel installeert.
  • Zorg voor afdichting van de zeewaterinfiltratiebronnen om een ​​hoge duurzaamheidsnorm te handhaven bij de voorspanwerkzaamheden (en de DNV-certificering van de voltooide constructie te behouden).,
  • Bereik een kwalitatief hoogstaand niveau van groutvulling van de strengen (beoordeeld door mock-up- en ventilatie-inspecties)

Er zijn technische studies en tests uitgevoerd om groutinjectie mogelijk te maken bij lagere temperaturen dan gewoonlijk door de normen is toegestaan. Bovendien werden er voorafgaand aan de laatste installatiefase mock-ups van watergroutinjectie voorbereid en getest. Om zo de start van de voorspanwerkzaamheden veilig te stellen zodra de weersomstandigheden het toelaten en een vlekkeloze werking mogelijk te maken. vertelt Rodolphe Degonse, voormalig manager van de Nuclear Oil & Gas Business Unit van Freyssinet.

Eindsprint voor het offshore platform

Nadat de GBS voltooid was en de bovenzijde met behulp van Freyssinet-spanstangen gemonteerd was, werd de constructie met een tiental sleepboten naar de uiteindelijke locatie gesleept: 7 voor een sleepkracht van 1.350 ton en 3 voor een tegenkracht van 500 ton. De sleepboten waren uitgerust met vier ankers met een gewicht van 15 tot 20 ton, die werden gebruikt om de GBS op zijn plaats te installeren en te houden.

Ten slotte werd de GBS geballast om op de zeebodem te rusten, voordat hij werd aangesloten op de putkoppen.

  • 1,2M
    Opslagcapaciteit in aantal olievaten (miljoenen)
  • 130m
    Diameter van de structuurbasis
  • 93m
    Hoogte van de structuur
  • 2,400t
    Totaal gewicht geïnstalleerde voorspanning (ton)
  • 234m
    Maximale lengte van de voorspankabels

You have a project?

Our local experts will help you achieve your project thanks to our large range of solutions.
Find your local contact