Paris La Défense Arena is een veelzijdige faciliteit van 115.000 m² en is een van de twee grootste overdekte concertzalen in Europa. De Arena kan worden geconfigureerd als rugbystadion of als theater en biedt plaats aan maximaal 40.000 mensen. In het voorjaar van 2016 kreeg Freyssinet de opdracht om een moeilijke en nauwgezette operatie uit te voeren: het hijsen van het 1.700 ton zware dak naar de top van de constructie.

  • Eigenaar
    Race-Arena
  • Algemene aannemer
    VINCI Bouw Frankrijk
  • Leveringsdatum
    September 2017
  • Partners
    Hoofdaannemer: Structures IDF
    Architect: Christian de Portzamparc

La Défense Arena - roof lifting

In eerste instantie ontworpen met een uitschuifbaar dak, werd de locatie uiteindelijk gebouwd met een vaste structuur. De dakconstructie bestond uit stalen gaaselementen en werd op de grond geprefabriceerd om de deadlines te halen.

  • 1,700t
    Gewicht van de dakconstructie (ton)
  • 15ml
    Vereiste nauwkeurigheid bovenaan (millimeter)
  • 12h
    Duur van het doorpersen (uren)
  • 7.5
    Veiligheidsfactor op de hijskabels
Advanced technical skills

Geavanceerde technische vaardigheden

De aanvankelijke taak bestond uit het leveren van technische assistentie voor het ontwerp van de hijssystemen en de bouw van de tijdelijke projectonderdelen voor de operatie. Maar de complexiteit van het project en de technische vaardigheden die nodig zijn om het uit te voeren, hebben ertoe geleid dat de bouwer onze opdracht heeft uitgebreid. We werden belast met alle studies van de tijdelijke structuren die nodig zijn om de hijswerkzaamheden uit te voeren. Met het beheer van de operatie zelf en met de verbinding van de dakconstructie met het perifere deel van de faciliteit, zodanig dat de juiste voorspankracht voor het centrale deel gehandhaafd bleef.

Een uitzonderlijke mobilisatie van middelen

Er waren meer dan 400 studie-uren nodig om de operatie binnen een beperkt tijdsbestek (twaalf maanden) op te zetten. En om het voorbereidende werk te doen voor het verzamelen van de apparatuur en het bouwen van specifieke onderdelen. Het doel was om snel vooruitgang te boeken om de korte deadlines te halen. Met name door zoveel mogelijk gebruik te maken van bestaande apparatuur om tijd te besparen op berekeningen en aankopen. Onze teams voerden de dimensionering van het project, de algemene tekeningen van de hijsstructuur en de gedetailleerde productietekeningen van de tijdelijke metalen onderdelen uit. Deze werden van tevoren in de werkplaats gemaakt, voor een gedeelte door de hoofdaannemer. Het andere gedeelte door gebruik te maken van bestaande elementen uit onze eigen apparatuur voor de meest complexe onderdelen. Zoals de 7 meter lange liggers die de hijsportalen vormen, of het controlecentrum.

La Défense Arena - mobilisation of resources
La Défense Arena - Faultless securing of the operation

Feilloze beveiliging van de operatie

Tegelijkertijd waren er 12 H400-strengvijzels nodig om veilig te kunnen hijsen: met een capaciteit van 400 ton per stuk konden de vijzels drie keer het gewicht van de constructie hijsen. Ze waren uitgerust met 37-strengs, 80 meter lange kabels met een capaciteit van 1000 ton bij breuk (d.w.z. een coëfficiënt van 2,5 ten opzichte van de vijzel). De hefcapaciteit van het geheel overtrof dus 7,5 keer het gewicht van het dak, waardoor een maximale veiligheidsfactor werd gegarandeerd. Ter voorbereiding op de D-dag werd het portaal – een tijdelijke hefstructuur – geprefabriceerd op de grond en vervolgens opgetild en over het perifere deel geplaatst. De vijzels, die eerder met kabels waren uitgerust, werden met een kraan geïnstalleerd op een hoogte van ongeveer 40 meter. Elke kabel werd vervolgens bevestigd aan een tijdelijk ankerblok onder de structuur om de hef met wiggen vast te zetten (passief anker), terwijl het anker bovenop werd geactiveerd met de hefvijzel.

Belangrijke cijfers

Krikken

Het opvijzelen duurde een tiental uren. Het werd voorafgegaan door een nachtelijke heftest, waarbij de constructie ongeveer 50 cm werd opgehesen. Zo werden de krachten per hefpunt en het gedrag van het dak gecontroleerd. Om te voorkomen dat de strengen geplet zouden worden, bewaakten twaalf werknemers vanuit het portaal elke vijzelslag. En bediende een operator handmatig elk van de vijzels. Het hefsysteem integreerde twee soorten gelijktijdige controles met waakzaamheidsdrempelwaarden en stopwaarden. Ten eerste werd de druk van elke vijzel in realtime bewaakt om de belasting op elk van de twaalf hefpunten te meten. Deze moesten gelijkmatig verlopen om parasitaire belastingen in de ankers te voorkomen. Vervolgens werden aan elk bevestigingspunt op de structuur lasertelemetrische vizieren bevestigd. Deze waren naar de grond gericht om de synchronisatie van het heffen tussen de 12 punten op de structuur te controleren. Aan het einde van de operatie, toen de twaalf ankerpunten perfect uitgelijnd waren – een precisie van 15 millimeter was vereist – werden de verbindingen van de structuur geïnstalleerd voor de uiteindelijke belasting van het dak.

  • 35m
    Hefhoogte van de constructie (meter)
  • 28cm
    Hoogte van een krikslag (centimeters)
  • 140
    Aantal malen openen/sluiten van de zuiger
  • 20
    Teamleden gemobiliseerd om de structuur op te hijsen

De gelijkmatigheid van de heffing op de twaalf punten was een grote zorg, omdat de 1.700 ton van het dak ervoor kon zorgen dat de kabels meer dan tien centimeter zouden uitrekken, afhankelijk van het belastingsniveau op elk punt en het risico van parasitaire effecten op het evenwicht van de constructie. Om dezelfde belastingverlaging te garanderen, was het nodig om het aantal strengen per vijzel aan te passen aan de verwachte belasting en om hetzelfde volume olie in elke vijzel te injecteren, wat ons lukte dankzij een iso-flow systeem bestaande uit drie pompen die elk vier vijzels voedden.

Amine Taïbi  
Hoofd Divisie Methoden | Afdeling Technische Operaties | Freyssinet Frankrijk

Faseringsplan voor het hijsen van het dak

Neem contact met ons op

Heeft u een vraag over onze oplossingen of heeft u al een project in gedachten? Wanneer u onderstaand formulier invult, nemen we zo snel als mogelijk contact met u op.