De aanleg van een nieuwe toegang via de weg onder een van de drukste goederenspoorlijnen van het Verenigd Koninkrijk vereiste zorgvuldig toezicht om ervoor te zorgen dat de geplande sluiting niet zou worden overschreden.

  • Eigenaar
    Snelwegen Engeland
  • Klant
    Costain
  • Leveringsdatum
    2015
  • Ingenieur
    Jacobs

Kerncijfers van de operatie

Een contract voor het verbeteren van de snelwegtoegang tot de haven van Immingham, in het oosten van Engeland, omvatte het creëren van nieuwe verbindingen met het bestaande wegennet. Als onderdeel hiervan moest een tweebaansbrug worden geïnstalleerd onder het spoor dat de haven aandoet, waardoor de bestaande toegang werd verbreed. Voor het schuiven van een gewapend betonnen brugkast van 39 x 18 x 11 m hoog, met behulp van de Freyssinet Autofoncage®-methode, moesten vier 1.000 ton sterke krikken en bijbehorende hydraulische apparatuur worden gebruikt om de structuur te verplaatsen. Om zeker te zijn van een succesvolle operatie werd het systeem 48 uur voor de hoofdverschuiving getest.

  • 3,750t
    Gewicht nieuwe brug (ton)
  • 41m
    Afstand waarop de brug is verplaatst (meters)
  • 3.4m/h
    Snelheid van brugschuiven (meter/uur)
Immingham bridge UK underpass

Minimale onderbreking

De onderbreking van deze vitale aanvoerroute moest tot een minimum worden beperkt. Daarom was een blokkade van 76 uur gepland tijdens de kerstvakantie. De planning begon enkele jaren voor de sluiting van de lijn. De Autofonçage®-brugschuiftechniek van Freyssinet werd door de ontwerper Jacobs geschikt bevonden voor een dergelijke tijdgevoelige operatie.

Voorwaarts plannen

In de Autofonçage® -procedure wordt de nieuwe constructie offline naast de uiteindelijke positie gebouwd. Op een bed van bentoniet ‘zweeft’ ze op haar eindbestemming. Stroomvoerende vijzels aan de achterkant van de constructie duwen de constructie naar het talud, langs kabels die zijn verzonken in kanalen in de bodemplaat van de kist. Deze zijn met passieve ankers bevestigd aan het vlot dat aan het uiteinde het dichtst bij het spoor ligt. Terwijl de constructie naar voren wordt gevijzeld, kan de laatste hand worden gelegd aan het grondwerk aan de voorkant van de constructie.

 

Immingham bridge UK underpass
Immingham bridge UK underpass

Offline voordeel

Deze techniek heeft grote voordelen ten opzichte van het traditionele alternatief van heien en uitgraven. Dit is namelijk erg kraanafhankelijk en wordt gemakkelijk beïnvloed door slecht weer. Dit geldt zelfs ten opzichte van andere technieken voor het schuiven van bruggen. Het belangrijkste voordeel ligt in het feit dat alle voorbereidende werkzaamheden voor het schuiven kunnen worden uitgevoerd terwijl de spoorlijn open is, omdat tijdelijke werkzaamheden het talud niet aantasten.

Weerbestendig

Het elimineren van kraanafhankelijke werkzaamheden werkte sterk in het voordeel van het projectteam. Zeker toen de geplande werkzaamheden samenvielen met de slechtste Britse winter sinds jaren. In deze omstandigheden werd de waarde duidelijk van de uitgebreide incidentenplanning die aan de sluiting vooraf was gegaan. Toen het talud tekenen van instabiliteit vertoonde door de extreem zware regenval, had het team de juiste apparatuur bij de hand om het losse materiaal te verwijderen en het terug te brengen tot een stabiel profiel.

Immingham bridge UK underpass
Immingham bridge UK underpass

Europese standaard

De operatie bij Immingham was pas de tweede keer dat de Autofonçage® procedure in het Verenigd Koninkrijk werd uitgevoerd. Hoewel Freyssinet er in Europa al twintig jaar op grote schaal gebruik van maakte. Het werk begon op kerstavond nadat de spoorlijn om 22.00 uur was afgesloten, waarbij de rails werden verwijderd en het uitgraven van het talud volgde. De kistglijbaan begon om 21.00 uur op eerste kerstdag en ondanks het weer duurde het minder dan 12 uur om te voltooien. Hierdoor kon de spoorlijn weer worden hersteld en werd de blokkade binnen het geplande tijdschema opgeheven.

De vergaderingen over risicovermindering en noodplannen begonnen in de ontwerpfase, twee jaar voor de uitvoering. Aanvankelijk droeg Freyssinet bij aan het risicoregister van Jacobs, dat vervolgens werd overgenomen en ontwikkeld door Costain. We werden een belangrijk onderdeel van het geïntegreerde projectteam en woonden specifieke risicovergaderingen bij met Costain en hun andere onderaannemers. Onze bijdrage werd zeer gewaardeerd, vooral door de aannemer van het grondwerk. Costain investeerde tijd in het ontwikkelen van ‘wat als’-scenario’s met de toeleveringsketen en gezamenlijk werden er noodmaatregelen geïdentificeerd.

Kevin Bennett  
Projectmanager, Freyssinet UK

Heb je een project?

Onze lokale experts helpen je bij het realiseren van je project dankzij ons grote aanbod aan oplossingen.
Find your local contact

Neem contact met ons op

Heeft u een vraag over onze oplossingen of heeft u al een project in gedachten? Wanneer u onderstaand formulier invult, nemen we zo snel als mogelijk contact met u op.