De oude kustweg, een belangrijke weg op het eiland Réunion, wordt voortdurend bedreigd door het instorten van delen van de klif die over de weg heen hangt. Om de locatie veilig te stellen, werd besloten om deze weg over te brengen naar de open zee, waarvan een deel de vorm heeft van een 5,4 km lang gigantisch viaduct van voorgespannen gewapend beton.

  • Eigenaar
    Regio Réunion
  • Klant
    Consortium bestaande uit VINCI Construction Grands Projets, Dodin Campenon Bernard, Bouygues Travaux Publics, Demathieu Bard Construction
  • Leveringsdatum
    2018
  • Consortium voor voorspanning
    Freyssinet , Bouygues TP Regio's Frankrijk - VSL Frankrijk, VSL Zwitserland SA
Coast highway viaduct in La Réunion - An offshore viaduct prefabricated on land

Een offshore viaduct geprefabriceerd op land

Om de lange overspanningen tussen twee pijlers te kunnen dragen – de standaardoverspanningen zijn 120 m lang – heeft het gewapend betonnen dek van het viaduct een zeer belangrijk voorspansysteem. De dwarsvoorspanning werd op het land geïnstalleerd door Freyssinet-teams. Om de omstandigheden van sterke golven en cyclonale winden die in de regio heersen te overwinnen, werden bijna alle 1.386 segmenten en 48 pijlers van het viaduct geprefabriceerd in een grote speciale fabriek. Zes transversale voorspankabels (4 ingevette, ommantelde T15S-strengen per kabel) werden in elk van de segmenten geplaatst. Op dit prefab-terrein werden ook “megabouwdelen” geassembleerd. Deze structuren, het begin van het dek op elke pier, bestaan uit twee paar segmenten die doorlopend zijn gemaakt met langsliggers (31 T15S-strengen per kabel, met Freyssinet-systeem C-ankers). Ze werden vervolgens per binnenschip vervoerd om op elke pier te worden geplaatst.

Een “mega” voorspanproject

Het project werd voortgezet op zee. De segmenten van de hoofdprofielen werden op hun plaats gebracht met behulp van een imposante lanceerinstallatie met een lengte van 280 meter. Het leggen van elk paar segmenten door een uitgebalanceerde cantilever aan weerszijden van elke pier werd onmiddellijk gevolgd door de installatie van 31C15 cantilever strengen, 31 tot 112 m lang. Zodra twee overspanningen met elkaar waren verbonden, werden ze verbonden door visplaatkabels (37 strengen per eenheid, verankerd door Freyssinet-systeem C) met een lengte variërend tussen 16 en 6 m. Naarmate de opeenvolgende overspanningen werden gevormd, werden tenslotte zogenaamde “continuïteitskabels” of “buitenkabels” geïnstalleerd (37 strengen per eenheid, ook verankerd door Freyssinet-systeem C). In elke overspanning volgden zes paar van deze zeer lange kabels – tot 250 m voor de langste – een “golvende” lay-out. De cantilever strengen, visplaat en continuïteitskabels werden gespannen met behulp van grote hydraulische vijzels. Deze vijzels maakten het mogelijk om alle strengen van dezelfde kabel gelijktijdig te spannen met een totale kracht van 800 ton. Dankzij de expertise van de “voorspanningstechnici” van Freyssinet werden deze delicate operaties perfect beheerst.

Coast highway viaduct in La Réunion - A “mega” prestressing project
PT - Route du Littoral - La réunion

Geïnjecteerde kabels voor maximale duurzaamheid

Om een optimale bescherming op lange termijn te garanderen – de structuur is ontworpen voor een levensduur van honderd jaar – zijn alle dwarsvoorspankabels, cantilever strengen en visplaatkabels geïnjecteerd met cementmortel. Ook hier maakte de technische expertise van de Freyssinet-teams het mogelijk om de kwaliteit van de specie te controleren en een volledige vulling van de kanalen te garanderen, voor een perfecte bescherming van de kabels. De buitenkabels moesten worden beschermd tegen corrosie met een flexibel product: wax uit aardolie. Na verhitting werd het in de kanalen geïnjecteerd voor een perfecte coating van de draden. In totaal werd 2.500 ton cement en 450 m3 was gebruikt om deze zeer duurzame behandeling tegen corrosie te bieden.

Het succes van dit project is vooral te danken aan de goede synergie tussen de 20 gespecialiseerde technici en ingenieurs die door Freyssinet en VSL ter plaatse zijn gedetacheerd. Maar ook de veertig werknemers op het eiland Réunion, die allemaal zeer professioneel en gemotiveerd zijn. Uiteraard mogen het administratieve personeel en de solide partnerschappen met lokale dienstverleners niet vergeten worden.

Rémi Laffont  
Projectdirecteur, Freyssinet