Het gemeentebestuur van Verdun-sur-Garonne was vooral bezorgd over de levensduur van de kabels van de nieuwe hangbrug. Dit vanwege het uitgangspunt om de toekomstige kosten tot een minimum te beperken.

  • Eigenaar en klant
    Algemene Raad Tarn et Garonne
  • Leveringsdatum
    2012
  • Partners
    Ontwerper: EGIS-JMI Bordeaux
    Aannemer: Groupement Sogea, Dodin Campenon Bernard, Freyssinet
    Architect: Lavigne Cheron
Van ontwerp tot installatie van het hele ophangsysteem

De constructie is de langste hangbrug met Cohestrand-technologie en de eerste met een ingebouwde hangkabel

De gevolgen van kapitaalinvesteringsbeslissingen voor de kosten over de gehele levensduur worden steeds breder erkend. Er is een duidelijke trend om meer belang te hechten aan oplossingen, die de levensduur van elementen zoals kabels, lagers enzovoort kunnen verlengen. De constructie is de langste hangbrug die is uitgerust met Cohestrand®-technologie en de eerste met een ingebouwde hangkabel. De uitvoering verliep volgens specifieke Freyssinet-procedures.

 

  • 154m
    Spanwijdte van metalen dek
  • 185
    Cohestrand® kabels
  • 21m
    Hoogte metalen masten
Verdun Garonne suspension bridge - Cohestrand technology

Cohestrand-technologie voor de hoofdkabels

Er kunnen zich specifieke problemen voordoen bij bruggen van alle afmetingen in dit deel van Frankrijk. Bij sommige constructies was volledige vervanging van het hoofdkabelsysteem nodig. Daarom maakte dat de opdrachtgever, die opdracht gaf voor een vervangende verkeersbrug, zich zorgen maakte over de duurzaamheid en de toekomstige onderhoudskosten. Met dit in gedachten koos de opdrachtgever voor de Cohestrand-technologie van Freyssinet voor de hoofdkabels en de H1000-serie multistrengen voor de hangkabels in plaats van een traditionele oplossing met gesloten kabelspoel.

De drievoudige corrosiebarrière van Cohestrand-technologie biedt een duurzame oplossing

De brug van Verdun-sur-Garonne is gebouwd ter vervanging van de verouderde structuur op dezelfde locatie. Het heeft een stalen dek dat aan de hoofdkabels is opgehangen door 20 hangers langs elke rand. De stalen torens staan 10° naar buiten, waarbij de helling van de hangers geleidelijk afneemt van 9° tot volledig verticaal in het midden van de overspanning. De drievoudige corrosiebarrière van de Cohestrand-technologie van Freyssinet was zeer geschikt om de noodzakelijke duurzaamheid voor dit type toepassing te bieden. Sommige elementen waren ontworpen voor het prototype van de Kannebrug in België, met name de hangerkraag. Deze werden doorontwikkeld en verbeterd voor Verdun-sur-Garonne.

Verdun Garonne suspension bridge - cohestrand technology
Verdun Garonne suspension bridge - cohestrand technology

Aanbod verbeteren

Hier werden de ophangkragen ontworpen met bouten in plaats van ze te lassen, zodat ze indien nodig gemakkelijk konden worden verwijderd of vervangen. Om de constructie te vergemakkelijken werd ook de HDPE-mantel in twee helften geleverd. Deze werden rond de hoofdkabel vastgeklikt, zodra alle strengen waren aangebracht en de kragen waren vastgeklemd. In plaats van dat de strengen door de mantel moesten worden geregen. Terwijl de hoofdkabels achter de brughoofden werden verankerd, werden aan de bovenkant van de torens zadels met meervoudige gaten voor afwijkingen aangebracht. De kabels werden geassembleerd door één streng per keer door individuele kanalen in het zadel te voeren. Het zadel was gemaakt van een stalen omhulsel met hoogwaardig vezelversterkt beton.

Montagelijn

Vanwege de grootte van de brug en het bouwproces werd op deze locatie een meer traditionele montagemethode gebruikt. De kabel werd in zijn uiteindelijke positie geassembleerd. Het dek werd eerst opgebouwd op tijdelijke steunen. Ook werd er een werkplatform geïnstalleerd om toegang te krijgen tot de torentoppen zodra een paar kabelstrengen waren gemonteerd.

Verdun Garonne suspension bridge

Het ontwerp en de installatie van het kabelsysteem was een uitdaging. Het blijft tot op heden het grootste gebruik van Cohestrand-technologie voor dit type toepassing met 185 strengen per kabel. Elke kraag wordt vastgeklemd op een kabel die voor 40% uit HDPE bestaat. Hoewel HDPE de duurzaamheid verbetert, zorgen de weerstand en thermische uitzetting voor complexiteit in het structurele systeem. Met dit project laat Freyssinet opnieuw zien dat het toonaangevend is op het gebied van precisiewerk voor civieltechnische activiteiten.

Constance Philippe Gysembergh  
Projectmanager grote projecten Freyssinet

Heb je een project?

Onze lokale experts helpen je bij het realiseren van je project dankzij ons grote aanbod aan oplossingen.
Find your local contact

Ontdek andere referenties

Neem contact met ons op

Heeft u een vraag over onze oplossingen of heeft u al een project in gedachten? Wanneer u onderstaand formulier invult, nemen we zo snel als mogelijk contact met u op.