Het viaduct van Marly-Le-Roi, gebouwd aan het einde van de 19e eeuw, moest gerenoveerd worden om de structuur aan te passen aan de dichtheid van het treinverkeer op deze zeer drukke lijn. Met een lengte van 283 meter moest het verouderde brugdek, gemaakt van smeedijzer, in zijn geheel worden vervangen. Gezien de bijzondere stedelijke omgeving en het kleine grondoppervlak werd uit de voorgestelde varianten de dwarsverschuivingstechniek gekozen. Deze oplossing was inderdaad het best aangepast aan de configuratie van de bouwplaats en had meerdere voordelen: beperkte impact op de spoorwegactiviteiten, beperking van de verkeershinder tot een minimum voor de gebruikers, sneller en goedkoper.

  • Eigenaar en klant
    SNCF Réseau
  • Leveringsdatum
    2018
  • Partners voor dit project
    VINCI Construction Frankrijk / Baudin Chateauneuf / Soletanche Bachy Frankrijk / ETF /MTS

Belangrijke cijfers van dit dekvervangingsproject

Het viaduct bestond uit een stalen dek met 5 overspanningen, ondersteund door 4 pijlers en 2 landhoofden aan de uiteinden. Het nieuwe dek heeft een gemengde staal/betonconstructie van het type met dubbele ligger. De bestaande opleggingen zijn behouden maar versterkt.

  • 2,000t
    Gewicht van het bestaande dek dat moet worden gelost
  • 4,000t
    Gewicht van het nieuwe gemengde dek
  • 500t
    Draagvermogen van de kraan die wordt gebruikt om de oude dekdelen te verwijderen
Marly le Roi viaduct in France Steel deck replacement

Het oude dek eruit schuiven en het nieuwe samengestelde dek van staal en beton erin schuiven

Deze operatie, die wordt beschouwd als het meest complexe deel van het project, bestaat uit het zijwaarts verschuiven van eerst het oude en daarna het nieuwe dek met behulp van een systeem van hydraulische vijzels. De brug, die in 1883 werd gebouwd, bevindt zich op Lijn L van het Transilien-spoorwegnet in een zeer dichtbebouwd gebied in de buurt van het station van Marly-le-Roi en vervoert dagelijks bijna 150 treinen. Het project werd in vijf fasen uitgevoerd over een periode van tweeënhalf jaar, waardoor de verstoring van het treinverkeer beperkt bleef tot enkele weekends in 2017. En vervolgens zeven opeenvolgende weken in de zomer van 2018 om het werk af te ronden.

Schuifoperatie grootste uitdaging

De grootste moeilijkheid bij deze vervanging van het stalen dek was het ontwerp en de realisatie van de verbinding tussen de bestaande structuur en de ruggengraat. Deze werd aangebracht om het verschuiven van het dek mogelijk te maken. Er werden tijdelijke pijlers van meer dan 20 m hoog gebouwd om het nieuwe dek tijdens de bouw te ondersteunen. En vervolgens om de werkzaamheden voor het verschuiven van het nieuwe dek en het verwijderen van het oude dek uit te voeren. De constructies rustten op verplaatsingszadels die speciaal door Freyssinet voor dit project waren ontworpen.

Marly le Roi viaduct in France Steel deck replacement
Marly le Roi viaduct in France

Tijdens deze werkzaamheden werden de verplaatsingen van de pieren gecontroleerd om er zeker van te zijn dat de schuif- en duwkrachten geen vervormingen veroorzaakten die de berekeningen overschreden. De vijzels en Air Pad slidings werden geleverd door ons zusterbedrijf Hebetec Engineering. De controle van de vijzels werd voor elke operatie uitgevoerd vanuit een gecentraliseerd controlestation, waardoor een optimale en nauwgezette synchronisatie werd gegarandeerd. Nadat het oude dek naar een tijdelijke pier was geduwd, werden 11 m lange secties gesneden door middel van vlamsnijden en vervolgens verwijderd met behulp van een 500T kraan. Op de grond werden deze secties vervolgens in kleinere stukken gebroken met behulp van een graafmachine uitgerust met een hydraulische schaar en vervolgens van het terrein verwijderd.