Freyssinet Nederland

Stapsgewijs lanceren van twee viaducten op A16 Rotterdam

Twee viaducten - twee teams. Onze teams van Freyssinet Zuidwest en Freyssinet Polska bundelen hun expertise op deze grote projectlocatie. Onze werkzaamheden maken de bouw mogelijk van een nieuwe verbinding tussen de A16 bij het Terbregseplein en de A13 bij het vliegveld van Den Haag. De snelweg kon worden uitgebreid zonder wegafsluitingen dankzij onze innovatieve Inceremental Launching Method. 

Wat is de belangrijkste uitdaging?

De belangrijkste uitdaging is om twee parallelle voorgespannen betonnen viaducten van elk meer dan 400 m lengte bouwen over een van de drukste verkeersknooppunten van Nederland, met behoud van de verkeersdoorstroming.

Wat is de Incremental Launching Method (ILM)?

Bij deze in-situ constructietechniek wordt elk brugsegment met het vorige vergeleken en voorgespannen op het reeds gebouwde deel van het brugdek. Dit is de allereerste keer dat de Incremental Launching Method in Nederland is toegepast

In welke fase bevindt het project zich?

  • We zijn bezig met de laatste werkzaamheden.
  • Midden 2024 beginnen we met de demobilisatie.

De voortgang van de bouw ligt op schema en de klant is zeer tevreden. Blijf op de hoogte!


Opdrachtgever: Rijkswaterstaat
Aannemer: Consortium De Groene Boog (Besix, Mobilis TBI, Croonwolter&dros, Dura Vermeer & Van Oord)