Versterking brug A7 Purmerend van start
50.000 boringen
De werkzaamheden begonnen met een viertal nachtafsluitingen van de A7 om de nieuwe wegindeling op te kunnen bouwen. Om de brug te verstevigen start bouwcombinatie Savera met het verwijderen van het asfalt en zaagwerk. Daarna brengen we wapeningstaal in het beton aan. De grootste uitdaging hierbij is dat we in korte tijd 50.000 specialistische boringen moeten verrichten voor het verstevigen van de brug.
Jorine Knüppe, projectmanager van Savera: ‘We voeren hierbij 7.500 precisieboringen uit tussen de bestaande wapening door. Daarvan gaan er bijna 4.000 dwars door het brugdek heen. Het is specialistisch werk, waarbij we met veel zaken rekening moeten houden. Veiligheid staat altijd voorop. Zowel voor onze mensen als voor de omgeving.’
Als het werk aan de westkant is afgerond, begint Savera met de oosthelft en ontstaat de omgekeerde situatie: de westkant wordt dan bereden door het verkeer en de oosthelft wordt het werkvak.
Impact omgeving
Dagelijks rijden duizenden mensen over het viaduct in de A7. De renovatie van deze verkeersspil heeft grote impact op de omgeving omdat de brug met versmalde rijstroken open is voor verkeer in beide richtingen. Rijkswaterstaat roept daarom op om de A7 te mijden als dat kan, door thuis te werken of de auto in te ruilen voor de trein. Wil jij op de hoogte blijven van de werkzaamheden? Volg dan het project in de BouwApp “Versterking brug A7 Neckerstraat”.
Over Savera
Bouwcombinatie Savera ( Samenwerkingsverband voor de Vervanging en Renovatie Aanpak) voert de versterking van de brug A7 Purmerend uit. Samen met acht andere bedrijven dekt Dura Vermeer alle specialismen en bieden we samen een integrale, duurzame aanpak. Er wordt in wisselende formaties ingeschreven op infrastructurele werken. In dit renovatieproject trekken Dura Vermeer, Freyssinet Zuidwest en Wagemaker samen op. Daarnaast werkt Savera op dit project samen met onze projectpartners Van der Jagt voor boor- en zaagwerk en Technobeton voor de voegovergangen.